fbpx

Mijn leasefiets op fietsonderhoud: hoeveel kost me dat?

Terug naar fietsnieuws

Elke fietser maakt het wel eens mee: een platte band, versleten remblokjes of een ketting die plots begint te haperen. Vervelend, dat wel, maar niet onlogisch. Slijtage hoort nu eenmaal bij het gebruik van een fiets. Veel zaken kan je gelukkig zelf oplossen, maar af en toe ga je best eens langs bij jouw fietshandelaar voor een uitgebreid onderhoud of herstelling. Om al die werkzaamheden zo vlot mogelijk te laten verlopen, is er het fiscaal voordelige o2o servicebudget. In dit blogartikel krijg je advies, tips & tricks voor het optimaal gebruik van jouw servicebudget.

Leestijd: 4 min

Het o2o servicebudget: fietsonderhoud voor je leasefiets!

Wie denkt aan fietsleasing, denkt meteen aan zijn of haar droomfiets. En terecht, want zonder fiets geen fietsleasing natuurlijk. Maar een leasefiets is meer dan dat: ook de verzekering, pechverhelping en het servicebudget voor jouw fietsonderhoud zijn belangrijk. o2o company bike lease biedt bij het opstellen van het leasecontract elke gebruiker de mogelijkheid om zelf een jaarlijks servicebudget te kiezen. Dit servicebudget kan variëren tussen 50 en 400 euro per jaar. Het bedrag dat je uiteindelijk kiest, wordt meegerekend in de totale leaseprijs.

En dat is goed nieuws, want dit betekent dat de fiscale voordelen van fietsleasing ook van toepassing zijn op het o2o servicebudget.

Het o2o servicebudget kan je gebruiken voor drie belangrijke zaken:

  • een jaarlijks fietsonderhoud
  • alle (mobiele) herstellingen en reparaties van jouw leasefiets
  • het bekostigen van eventuele wisselstukken

Via dit service budget stelt o2o jou in staat om te anticiperen op alle mogelijke kosten die gepaard gaan met het fietsgebruik tijdens de leaseperiode. Via myo2o Biker kan je op elk moment jouw servicebudget raadplegen. Altijd handig om deze ‘stand van zaken’ op voorhand aan jouw fietshandelaar te melden. Zo vermijd je onaangename verrassingen mochten er onvoorziene kosten zijn die jouw servicebudget overstijgen. myo2o Biker biedt je bovendien een overzicht van alle reeds uitgevoerde herstellingen, zo ben je altijd en overal up-to-date.

Hoeveel service budget kies je?

Bij het opstellen van jouw leasecontract, kan je kiezen voor een service budget tussen 50 en 400 euro per jaar. Maar hoeveel servicebudget je nu precies nodig hebt, is niet altijd eenvoudig in te schatten. Iemand die elke dag tientallen kilometers door weer en wind naar het werk fietst zal op termijn meer kosten hebben dan de occasionele commuter. Bovendien, wie zelf aan zijn fiets kan sleutelen, zal minder servicebudget moeten nemen dan iemand die liever geen zwarte handen heeft na het onder handen nemen van de fietsketting. Rekening houdend met deze individuele verschillen, geeft o2o volgend advies bij het gebruik van een leasefiets:

  • servicebudget voor een fiets zonder elektrische aandrijving: 50 tot 150 euro per jaar
  • servicebudget voor een klassieke elektrische fiets: 150 tot 250 euro per jaar
  • servicebudget voor een speed pedelec: +250 euro per jaar

Werk je liever zelf niét aan jouw fiets? Neem dan zeker eerder wat teveel dan te weinig servicebudget.

Tip: Haal het beste uit jouw fietsleasing en zorg ervoor dat het jaarlijks servicebudget niet te laag ligt. Beter een beetje teveel geoptimaliseerd dan achteraf te moeten bijpassen via je nettoloon. 

Gebruik je je servicebudget dat jaar niet op? Dan draag je het gewoon over. Op het einde van de lease kan je het gebruiken om je fiets tiptop in orde te zetten voor jouw overname.

Het jaarlijks fietsonderhoud: wanneer ga je met je leasefiets naar de fietshandelaar?

Iedereen die een fiets least via o2o, gaat idealiter eenmaal per jaar langs bij de fietshandelaar voor een  jaarlijkse onderhoud. De prijzen van zo’n onderhoudsbeurt variëren naargelang het type fiets en de staat ervan. Concrete en exacte bedragen opsommen is moeilijk, maar je kan er wel vanuit gaan dat de prijs voor een jaarlijks basisonderhoud schommelt tussen de 50 en 100 euro. Bij twijfel, laat je gerust helpen door jouw fietshandelaar bij de keuze van jouw servicebudget.

Behalve een jaarlijks onderhoud, kan je natuurlijk ook voor heel wat andere zaken bij jouw fietshandelaar terecht. Veel fietsen betekent ook meer kans op slijtage. Denk maar aan versleten banden, remblokjes die het te pas en te onpas laten afweten of een wiel dat niet meer recht draait. Voor alle kleine en grotere defecten weet jouw fietshandelaar wel raad. Jouw fietshandelaar zal als geen ander kunnen inschatten welke herstellingen er in de toekomst zitten aan te komen.

Vind je moeilijk de tijd om je fiets binnen te steken bij jouw fietshandelaar? Dan kan je altijd beroep doen op een mobiele hersteldienst. Filter dan op “service aan huis mogelijk ” in de fietshandelaren zoektool. Eenvoudig, praktisch en efficiënt. 

Tip: je kan voor een onderhoud of herstelling terecht bij élke o2o fietshandelaar die je terugvind in de zoektool. Dus het hoeft niet enkel bij degene bij wie je jouw fiets bestelde, al heeft dat ook zeker zijn voordeel aangezien hij jouw fiets het best kent!

Voor elke nieuwe fiets: je eerste servicebeurt

Bij het afhalen van je nieuwe fiets kan je erop rekenen dat de fietshandelaar jouw fiets goed en veilig heeft afgesteld. Toch is het niet ongewoon om tussen de eerste 3 en 5 maand eens te passeren met jouw leasefiets bij de fietshandelaar voor een eerste fietsonderhoud. Jouw bezoekje geeft de fietshandelaar de mogelijkheid om eventuele onregelmatigheden op te sporen en te kijken hoe jouw fiets die eerste kilometers heeft doorstaan. Meestal worden alle onderdelen nog eens extra vastgezet, afgesteld en gecontroleerd op veiligheid. Het kan dus zeker geen kwaad om met jouw nieuwe fiets eens langs te gaan bij de fietshandelaar. 

Het onderhoud van een fiets: wat kan je zelf doen?

Ben je zelf fietsspecialist of sleutel je gewoon graag aan jouw tweewieler, dan zijn er heel wat zaken die je ook zelf kan aanpakken. Daarom enkele tips die de levenskwaliteit van jouw fiets ten goede zullen komen:

  • Controleer regelmatig of je remmen nog goed werken. Zit er nog voldoende spanning op de remkabels? Zijn de remblokjes nog groot genoeg? Het zijn misschien kleine, maar wel essentiële herstellingen die je gerust zelf kan aanpakken.
  • Zorg voor goed opgepompte banden. Voldoende lucht in je banden draagt niet alleen bij tot een hoger rijcomfort, het zorgt er ook voor dat je banden langer meegaan. Win win dus.
  • Bescherm jouw fiets tegen slechte weersomstandigheden. Plaats je fiets zoveel mogelijk in een overdekte en/of droge ruimte. Slechte weersomstandigheden zorgen er namelijk voor dat jouw fiets en alle onderdelen veel sneller zullen slijten.
  • Modder en fietsen, het kan voor sommigen een leuke combinatie zijn, maar voor de fiets zelf is het niet altijd ideaal. Geef je fiets dus op regelmatige basis een grondige wasbeurt. Je hoeft hiervoor geen duur materiaal in huis te halen: een simpele emmer met spons en zeepsop is nog steeds de meest efficiënte aanpak om je fiets te kuisen.
  • Verzorg je ketting. Een goed gesmeerde ketting zorgt voor een aangename fietservaring. Maar al dat vet zorgt er ook voor dat er heel wat extra vuil aan jouw ketting en cassette blijft plakken. Controleer dus af en toe jouw ketting of er niet teveel vuil en stof aanhangt. Indien ja: even ontvetten,  opnieuw insmeren en je kan opnieuw de baan op.

De fietsleasemythe ontkracht: Een fiets leasen is duurder dan een fiets kopen

Lees meer
Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar