fbpx

Hoeveel kost een leasefiets?

Terug naar fietsnieuws

Een betere gezondheid, minder files en heel wat financiële voordelen… Fietsleasing is een ideale manier om persoonlijke mobiliteitsnoden van medewerkers te vervullen. Steeds meer bedrijven en organisaties bieden dit dan ook aan. En dankzij de fiscale maatregelen van de overheid is dit voor zowel de werknemers als werkgevers bijzonder interessant! Maar hoe gaat dat allemaal in z’n werk? En hoeveel kost zo’n leasefiets je nu eigenlijk? Hieronder bundelen we alle essentiële informatie over fietsleasing en geven enkele concrete voorbeelden.

Leestijd: 3 min

Wat is fietsleasing?

Wanneer je een fiets gaat leasen, dan huur je eigenlijk een fiets op lange termijn met optie tot overname. In de meeste gevallen gaat het om een periode van 3 jaar. Wanneer deze periode voorbij is en het leasecontract dus afgelopen, heb je als bestuurder de mogelijkheid om de fiets over te kopen. De restwaarde van de fiets bij o2o bedraagt 16% van de oorspronkelijke waarde.

Wanneer we  spreken over de kostprijs voor het leasen van een fiets, spreken we vaak over een all-in-formule. Je huurt niet alleen 3 jaar lang eenzelfde fiets, maar je maakt ook gebruik van pechverhelping, verzekering, een onderhoudsbudget en eventueel ook toebehoren. Gedurende de leaseperiode zal je als bestuurder op maandelijkse basis een bijdrage betalen voor het gebruik van jouw leasepakket (fiets, verzekering en toebehoren). Die bijdrage betaal je als werknemer meestal via een deel van het loon. Afhankelijk van de regeling in het fietsbeleid van jouw bedrijf, kan deze bijdrage ook via het vakantiegeld of bonus gebeuren.

Het basisidee achter fietsleasing is dus vrij gelijkaardig aan dat van het leasen van een wagen. Maar dankzij de economische maatregelen van de overheid, zijn er toch enkele opmerkelijke verschillen, waardoor het leasen van een fiets veel meer voordeel oplevert dan het leasen van een wagen. 

Fiscaal voordeel: een leasefiets = geen VAA

Wanneer je een fiets least via het bedrijf, dan hoef je van de overheid voor deze fiets geen bedrijfsvoorheffing een geen VAA (Voordeel van alle aard) te betalen. Dit wil zeggen dat, als jij of iemand van je gezin deze fiets ook voor privé activiteiten wil gebruiken, je daar geen extra kosten voor betaalt. En dat is bij een wagen wel het geval. De enige voorwaarde die de overheid stelt, is dat je op regelmatige basis met de fiets naar het werk gaat. Hoeveel dat precies is, wordt nergens exact benoemd. Bij de meeste bedrijven is het streefcijfer 20%. Dit betekent dat je gemiddeld op jaarbasis 1 van 5 werkdagen jouw woon-werkverplaatsing met de fiets aflegt. Een haalbaar cijfer, toch?

Aandacht, als je wil gebruik maken van deze fiscale voordelen, moet dit via jouw werkgever verlopen.  Als particulier kan je geen fiets leasen onder deze voorwaarden, met uitzondering van zelfstandige ondernemers.

Indien jouw bedrijf nog geen fietsleasing aanbiedt, maar er wel interesse is, neem dan vrijblijvend contact op met ons team.

Financieel voordeel: de brutoloonruil

Het is uiteraard fijn te horen dat je vrijgesteld bent voor een aantal extra kosten bij zo’n leasefiets, maar hoe vertaalt zich dat nu in de realiteit? Wel, wanneer je start met fietsleasing, ga je een engagement aan om gedurende 3 jaar een maandelijkse bijdrage te doen voor het gebruik van je fiets. Bedrijven kiezen er vaak voor om fietsleasing aan te bieden op basis van een brutoloonruil. Concreet wil dit zeggen dat de maandelijkse bijdrage voor je leasefiets eerst wordt afgetrokken van je brutoloon en dat men daarna pas je nettoloon gaat berekenen. En dat levert een zeer groot financieel voordeel op voor de werknemer. Je doet dus maandelijks wel een bijdrage voor het leasepakket, maar eigenlijk betaal je daar maar een deeltje van.

En dat brengt ons meteen ook bij de volgende vraag: Is het interessanter om een fiets te leasen via het bedrijf of om zelf een fiets aan te kopen? In onderstaande grafiek zie je hoe die loonruil precies in z’n werk gaat en hoe je dit best kan vergelijken met een privé aankoop.

 

fietsleasing fiscaal voordeel
Normaal als je een fiets koopt, doe je dat via uw nettoloon. Uw nettoloon is het resultaat van jouw brutoloon min RSZ en belastingen. Daarenboven betaalt jouw werkgever ook nog eens patronale lasten op jouw brutoloon. Door financiering van jouw leasefiets via brutoloon, eindejaarspremie of brutobonus, vallen deze taksen weg.
Dit alles zorgt voor een heel groot financieel voordeel waardoor je extra budget hebt voor meer geavanceerdere fietsen. Droom alvast van die nieuwe racefiets, elektrische bakfiets of speedpedelec.
©Filip Ysenbaert

©Filip Ysenbaert, gepubliceerd in De Tijd.

In een kleiner aantal gevallen gebeurt de loonruil op basis van de eindejaarspremie. De verrekening via de eindejaarspremie verloopt dan pro rata in functie van de startdatum. Start het huurcontract bijvoorbeeld middenin het jaar, dan wordt de helft van de jaarlijkse brutobijdrage verrekend in het 1e jaar. De komende 2 jaar zal dan de volledige jaarlijkse brutobijdrage verrekend worden via de eindejaarspremie. Het 4de jaar zal dan weer de helft van de jaarlijkse brutobijdrage verrekend worden.

Zelf je leaseprijs berekenen?

Er zijn veel verschillende soorten leasefietsen met allemaal een ander prijskaartje. Bovendien is ieders loon anders en worden er soms verzekeringen verplicht vanuit het bedrijf (denk aan een BA verzekering voor speedelecs). Het is dan ook niet evident om exact te kunnen inschatten wat de kostprijs is om een fiets te leasen. Daarom is het handig dat je per fiets de leaseprijs kan simuleren. Via myo2o Biker kan je als medewerker van een o2o klant ongelimiteerd simulaties maken alvorens te bestellen. Zo weet je meteen welke bijdrage je zal betalen voor welke fiets. En dat is verhelderend, want wie weet twijfel je als werknemer nog tussen enkele modellen. 

Hoe betaal je een leasefiets?

Lees meer
Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar