Het servicebudget van A tot Z
Wanneer je een leasefiets neemt, is het heel belangrijk dat je je stalen ros gedurende de leaseperiode in topconditie houdt. Je fiets regelmatig op onderhoud sturen, is dan ook een absolute must. Gelukkig is er ook een fiscaal voordelige manier om dit onderhoud te betalen: het servicebudget. In deze blog vertellen we je wat het servicebudget is, waarvoor je het kan gebruiken, en hoe je zelf bepaalt hoeveel je ervan nodig hebt.
Wat is dat, zo’n servicebudget?
Het servicebudget is een budget om je leasefiets tiptop in orde te houden op een fiscaal aantrekkelijke manier. Het zorgt ervoor dat je je fietsonderhoud met je brutoloon kan betalen in plaats van met je nettoloon. Bij de aanvang van je leasecontract bepaal je zelf welk budget je jaarlijks wil hebben om onderhoudskosten mee te dekken, zolang het maar tussen de 50 en 400 euro ligt.
Hoe werkt dat dan in de praktijk? Heel simpel: het bedrag dat je kiest, wordt toegevoegd aan je leasekosten die maandelijks van je brutoloon afgaan. Ga je met je tweewieler op onderhoud? Dan betaal je gewoon met je servicebudget! Hoe je dat servicebudget dan precies gebruikt? Dat leggen we je hieronder uit.
Waarvoor kan ik het servicebudget gebruiken?
Het o2o servicebudget is niet zomaar een vergeten hoekje van je fietscontract. Nee, het is jouw geheime wapen voor een zorgeloze rit! Sta ons toe om je mee te nemen op een tocht door de mogelijkheden van dit budget en je te laten zien waarvoor je het allemaal kan inzetten.
Het o2o servicebudget kan je gebruiken voor vier belangrijke zaken:
- Een jaarlijks fietsonderhoud
Het jaarlijks onderhoud is als een spa-dag voor je fiets en zorgt ervoor dat je gedag kan zeggen tegen die last minute paniekbezoeken aan de fietsenmaker.
- Alle onderhoud en herstellingen
Ook al onderhoud je je fiets goed, soms loopt het mis, gaat er een onderdeel kapot of is er iets aan vervanging toe. Met het servicebudget zijn gelukkig ook onderhouds- en herstelkosten gedekt.
- Het bekostigen van eventuele wisselstukken
Of je nu snakt naar een gloednieuw zadel, die high-performance banden, of dat leuke fietsmandje waar je al een eeuwigheid van droomt, met het servicebudget kan je ook wisselstukken bekostigen.
- (Eventuele) kosten verbonden aan een vervangfiets
Soms moet je fiets even opgenomen worden in de ‘fietskliniek’ voor onderhoud. Geen paniek! Het servicebudget dekt ook de kosten van een eventuele vervangfiets, als het merk of de fietshandel die niet zelf gratis voorziet. Zo kan je verder wijs op weg.
Met het myo2o Biker platform hou je je servicebudget steeds in de gaten. Zo ben je altijd een stap voor op mogelijke kosten en vermijd je onaangename verrassingen. Ook krijg je een overzicht van alle vroegere herstellingen, zodat je precies weet wat er met je geliefde tweewieler is gebeurd.
Servicebudget voor jouw leasefiets: hoeveel is genoeg?
Je servicebudget ligt steeds tussen de 50 en 400 euro per jaar. Dat is best een groot interval, dus hoe kies je nu het juiste servicebudget? Wij hebben enkele richtlijnen voor jou.
1. Servicebudget op basis van jouw fietstype
Hoeveel servicebudget je nodig hebt, hangt af van welke fiets je leaset. Afhankelijk van het type fiets, zal je meer of minder onderhoudsbudget nodig hebben.
- Fiets zonder elektrische aandrijving: voor de niet-elektrische, trouwe stalen rossen, volstaat een budget tussen de 50 en 150 euro per jaar. Er zijn namelijk geen dure onderdelen zoals motoren of batterijen die grote kosten met zich mee kunnen brengen bij defecten.
- Klassieke elektrische fiets: Voor de fietsen die een elektrische 'boost' krijgen, raden we bij o2o een budget van 150 tot 250 euro per jaar aan. De elektrische componenten vereisen soms wat extra zorg en aandacht.
- Speed pedelec: Ben je een snelheidsduivel op twee wielen met een speed pedelec? Dan is een budget van meer dan 250 euro per jaar een veilige keuze. Deze krachtpatsers vergen wat extra liefde en onderhoud.
Hoe vaak jouw fiets op onderhoud moet? Dat lees je in onze blog: ‘Hoe vaak moet mijn leasefiets op onderhoud?'
2. Ken jezelf
Als je kiest hoeveel servicebudget je nodig hebt, denk dan even na over volgende vragen:
- Ben je een toegewijde pendelaar die elke dag de elementen trotseert, of behoor je tot de groep die af en toe een recreatieve rit maakt?
- Ben je handig met gereedschap en heb je geen schrik om je handen vuil te maken, of geef je de voorkeur aan een schone, krasvrije manicure?
Fiets je dagelijks een flinke afstand in weer en wind? Dan neem je best een servicebudget dat iets dichter bij de bovengrens ligt dan wanneer je je fiets af en toe bovenhaalt wanneer de weergoden je gunstig gestemd zijn. Heb je twee linkerhanden? Ook dan kies je beter voor een iets hoger servicebudget.
Tip: haal het beste uit jouw fietsleasing en zorg ervoor dat het jaarlijks servicebudget niet te laag ligt. Beter een iets te hoog budget dan achteraf te moeten bijpassen via je nettoloon.
Op de hoogte blijven van tips en evoluties? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Wil je je leasefiets goed soigneren? Zou je graag alles halen uit jouw lease-ervaring? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en ontvang advies, tips en updates van onze fietsexperten. Zo ga jij pas écht wijs op weg! Geen honderden nietszeggende mails, wel een handvol mails boordevol fietstips, advies en updates!
Hou me op de hoogte!
Hoe gebruik ik mijn servicebudget?
Je kan je servicebudget inzetten bij elke fietshandelaar die partner is van o2o. Als je je fiets binnen brengt voor onderhoud, herstellingen of andere sleutelwerken, geef je je fietsenmaker altijd het Bike ID-nummer door dat op je fiets hangt of in je myo2o Biker account staat. Zo ben je verzekerd van een vlotte communicatie.
Is je fiets gemaakt? Dan rekent o2o rechtstreeks af met je fietsenmaker. En heb je onvoldoende servicebudget over om de servicebeurt te betalen? Geen nood! Dan pas je het verschil ter plaatse zelf bij.
Hoeveel zo’n fietsonderhoud kost? Dat lees je in onze blog: ‘Onderhoudskosten van mijn leasefiets: hoeveel moet ik rekenen?’
Wat met resterend servicebudget?
Heb je meer servicebudget staan dan je nodig had? Geen zorgen, je zuurverdiende centjes gaan niet zomaar verloren! Je draagt het resterende bedrag gewoon over naar het volgende leasejaar. En op het einde van je lease gekomen? Dan kan je je servicebudget gebruiken om je fiets tiptop in orde te zetten! Heb je daarna nog budget over? Dan krijg je een tegoedbon voor extra servicebudget bij het bestellen van je volgende o2o leasefiets!