Terug naar fietsnieuws
Leestijd: 1 min

Geen fiscaal voordeel bij het leasen van steps, wel bij fietsleasing

De elektrische fiets zit in de lift. Steeds meer mensen kiezen voor een fiets met elektrische ondersteuning. Maar niet alleen de e-bike wint aan populariteit. Ook de elektrische step komt vaker voor in het straatbeeld. Ook o2o krijgt steeds meer de vraag of de e-step in het lease aanbod komt. Kan je een elektrische step leasen? Is dat vergelijkbaar met fietsleasing? En is er dan ook een fiscaal voordeel? Over de elektrische step is er nog heel wat discussie. Daarom ging o2o ging op zoek naar de meest recente informatie en bundelde het resultaat in deze blogpost.

Geen fiscaal voordeel bij het leasen van steps, wel bij fietsleasing

Er bestaat soms wat verwarring over de regelgeving rond het leasen van elektrische steps. Is het mogelijk om zo’n step te leasen en is er sprake van een fiscaal voordeel?

Een elektrische step: fiscaal voordelig of niet?

Foto van Lenja Doms by Morrec

In België heb je bij fietsleasing via het bedrijf recht op enkele fiscale voordelen. Deze dragen zonder twijfel bij tot het grote succes van fietsleasing in België. Er is jammer genoeg geen fiscaal voordeel van toepassing wanneer je elektrische steps wil leasen via het werk. Wat het leasen van een elektrische step een pak minder interessant maakt.

“Fiscaliteit is een belangrijk element in het verhaal van de elektrische step. Er zijn nog steeds geen parafiscale voordelen die het flexibel verlonen via gemotoriseerde voortbewegingstoestellen (zoals steps) aanmoedigen. Concreet is het voordeel alle aard nog niet vrijgesteld van belastingen of RSZ” bevestigt Guy Crab, vertegenwoordiger bij Traxio Velo, die de belangen van de Belgische fietssector behartigt.

Omdat steps fiscaal niet interessant zijn, heeft het weinig zin om deze als werkgever aan te bieden en kiest o2o er (voorlopig) voor om geen steps toe te laten binnen de lease formule. Zo kunnen heel wat discussies en onduidelijkheden vermeden worden.  

Je merkt misschien een kleine hint naar de beleidsmakers toe om ook de step fiscaal interessanter te maken 😉 . Veel e-step gebruikers combineren de step immers met andere vervoersmiddelen zoals de trein of de wagen: even aan de rand van de stad parkeren en de ‘last-mile’ afleggen met een e-step die handig in de koffer past. Een mooi deeltje van de mobiliteitspuzzel.

Onduidelijke regelgeving

In de Belgische steden zie je tal van deelformules, waardoor de e-step snel aan populariteit wint. Maar niet alleen om fiscale redenen biedt o2o (nog) geen steps aan. Ook de regelgeving is voorlopig nog te onduidelijk, waardoor gebruikers van de e-step in moeilijkheden kunnen komen.

De officiële maximumsnelheid voor een elektrische step is sinds 31 mei 2019 aangepast. Nu mag je 25 km/u rijden, terwijl dit vroeger 18 km/u was. Ondanks deze beperkingen, hebben veel van de elektrische steps de capaciteit om sneller te rijden. Zolang het aanbod en de wetgeving niet op elkaar zijn aangepast, moet je als bestuurder zelf je verantwoordelijkheid opnemen.

De BA-verzekering (de burgerlijke aansprakelijkheid) is niet meer verplicht voor deze groep van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. Diezelfde regel is van toepassing op de elektrische fiets.

Samengevat: omdat ze geen fiscale voordelen bieden en veiligheidsrisico’s meebrengen, vind je de elektrische step voorlopig niet terug in de lease formules van o2o. 

 

Meer lezen over fietsleasing? Lees dan verder op de nieuwspagina van o2o.

Bron: www.belgium.be en www.traxio.be

Vond je dit artikel interessant?

retorische vraag

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.