Vier goede redenen om werk te maken van je fietsbeleid

Fietsen is ‘in’. Als werkgever meesurfen op deze frisse golf? Maak dan werk van een degelijk fietsbeleid. Goed voor je onderneming, je medewerkers, én het milieu.

Met een goed fietsbeleid stimuleer je zowel je management als je werknemers om vaker de fiets te nemen. Zo kan je bedrijfsfietsen introduceren als alternatief loonvoordeel, of investeren in extra infrastructuur op het bedrijfsterrein, zoals een veilige fietsenstalling en doucheruimtes. Dergelijke acties zorgen voor een gedegen fietscultuur in je organisatie en bieden je werknemers een leuke extra. Ook als werkgever kan je er de vruchten van plukken. Twijfel je nog of een fietsbeleid interessant is voor je organisatie? We vatten de voordelen graag even voor je samen.

Een fietsbeleid is fiscaal interessant

Om onze wegen te ontlasten en luchtvervuiling tegen te gaan, moedigt onze overheid verplaatsingen per fiets aan. Bedrijven die hun werknemers stimuleren om naar het werk te fietsen, genieten een aantal interessante fiscale voordelen:

Fietsvergoedingen zijn 100% fiscaal aftrekbaar en vrijgesteld van belastingen

Het bedrag dat je aan je werknemer betaalt als fietsvergoeding is 100% fiscaal aftrekbaar, waardoor de bedrijfswinst en de daarop toegepaste vennootschapsbelasting daalt. Bovendien is de fietsvergoeding een onbelastbaar inkomen voor de werknemer, vrijgesteld van belastingen tot 0,24 cent/km.

Kosten voor infrastructuur zijn 120% fiscaal aftrekbaar

Voorzie je in je fietsbeleid extra voorzieningen om woon-werkverkeer met de fiets aan te moedigen, zoals fietsenstallingen, kleedruimtes en doucheruimtes? Dan mag je rekenen op een extra duwtje in de rug. De overheid wil deze ingrepen stimuleren en maakt de bijhorende kosten voor 120% fiscaal aftrekbaar.

Geen patronale bijdrage, RSZ en bedrijfsvoorheffing op het voordeel alle aard

Als je werknemer een bedrijfsfiets krijgt, dan wordt dit niet beschouwd als een voordeel alle aard. De bedrijfsfiets is met andere woorden fiscaal vrijgesteld voor de werknemer. De voorwaarde is wel dat die bedrijfsfiets gebruikt wordt voor woon-werkverplaatsingen.

Met een fietsbeleid hou je talent aan boord

Door werk te maken van je fietsbeleid, krijgt je employer brand een duurzame boost. Je organisatie wordt aantrekkelijker voor nieuw talent. En ook je bestaande werknemers worden er blij van. Denk ook aan de algemeen groeiende interesse voor flexibele verloning, waarbij medewerkers meer inspraak krijgen in de samenstelling van hun loonpakket. Zelf een mobiliteitsoplossing kiezen is daar een belangrijk onderdeel van.

Bied je de werknemers de mogelijkheid om extra voordelig een fiets aan te schaffen, dan zal je natuurlijk op nóg meer waardering kunnen rekenen. Als werkgever kan je fietsen veel goedkoper aankopen (of leasen) dan via een individuele aankoop. Wie droomt van een dure racefiets of een elektrische fietskar om de kinderen mee te vervoeren, kan deze droom misschien plots – dankzij jou als werkgever – in vervulling zien gaan.

Door iedereen in je organisatie aan een kwalitatieve fiets te helpen, toon je als werkgever dat je fietsmobiliteit werkelijk belangrijk vindt. Een goede fiets zorgt ook voor meer fietsplezier. En laat dat nu dé ultieme manier zijn om meer mensen aan het fietsen te krijgen. Want geef toe, wie fietst er nu graag rond met een oude rammelkar?

o2o maakt fietsleasing makkelijk voor je werknemer!
Lees meer over de o2o-droomfietsgarantie

Met een succesvol fietsbeleid creëer je een positieve werksfeer

Elke ochtend en avond tijd verliezen in de file… Echt bevorderlijk voor het humeur van je medewerkers is het niet. Met de fiets naar het werk gaan neemt heel wat van die stress weg. Een dagelijkse portie beweging heeft daarnaast een positieve impact op de conditie en de gezondheid. Je werknemers worden er gewoonweg gelukkiger van. Aan de fitness hoeven ze geen geld meer te besteden, want hun dagelijkse portie beweging hebben ze al. Fietsen kan je werknemers ook dichter bij elkaar brengen, en de kloof tussen arbeiders en bedienden dichten. Samen fietsen leent zich uitstekend om van collega’s ook echt vrienden te maken. En het helpt ook nog eens om het hoofd leeg te maken na een drukke werkdag, om er de dag nadien weer voor 100% tegenaan te kunnen gaan.!

Wat je daar als werkgever aan hebt? Fietsende werknemers hebben een positieve moraal, zijn minder ziek, zorgen voor een productieve werksfeer en halen betere resultaten!
Ontdek hoe o2o je helpt om van je fietsbeleid een succes te maken

Een fietsbeleid geeft je imago een duurzame boost

We staan voor bijzonder grote economische en maatschappelijke uitdagingen op het vlak van milieu en mobiliteit. De structurele files in Vlaanderen zijn de ergste ter wereld en de verkeersdruk blijft nog steeds toenemen. De impact van ons autogebruik heeft nefaste gevolgen voor het milieu.

Door een gedegen fietsbeleid op poten te zetten draag je in essentie bij tot een betere wereld. Bedrijven en merken worden bovendien beter gewaardeerd als ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Veel stakeholders waarderen deze inzet. Zo kan je bijvoorbeeld meegeven hoeveel ton CO2 je uitspaart doordat je werknemers de auto laten staan ten voordele van de auto. Een succesvol fietsbeleid is dus een belangrijke pijler in maatschappelijk verantwoord ondernemen, en wie wil dat nu niet…

Neem jij in jouw onderneming het voortouw met betrekking tot duurzame mobiliteit en wil je aan de slag gaan met een fietsbeleid? Wacht niet langer!

  • Wij bezorgen je een handig stappenplan
  • Wij beantwoorden al je vragen
  • We geven je de tools die je nodig hebt
  • En we doen nog veel meer…