Terug naar fietsnieuws
Leestijd: 4 min

Hoe word jij een ‘Employer of choice’?

In de huidige war for talent gaat elke werkgever de strijd aan om de juiste profielen aan te trekken. De huidige arbeidsmarkt zit letterlijk ‘op slot’ door de vergrijzing, te weinig beschikbare arbeidskrachten en vaak een overdaad aan concurrentie die de beste profielen wegkaapt. Om je als werkgever aantrekkelijk te maken, is het extra belangrijk om jezelf sterk te profileren. Want de bal ligt tegenwoordig meestal in het kamp van de sollicitant, die vaak een brede waaier aan jobs – en dus werkgevers – voor het uitkiezen heeft.

Maar wat maakt een werkgever dan juist zo aantrekkelijk? En hoe win jij de strijd om dé ‘Employer of choice’ te worden? Je ontdekt er alles over in onze blog.

1. Employer of choice worden: imago vs. identiteit

Om een aantrekkelijke werkgever te worden, heb je een sterke employer branding nodig: maak dus werk van je ‘werkgeversmerk’. Je werkgeversimago en -identiteit zijn doorslaggevend om toekomstige werknemers aan te trekken. 

Als eerste stap is het belangrijk om hier vat op te krijgen. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen die twee? 

  • Een werkgeversimago is de perceptie van een organisatie die bestaat bij internen of externen. Het is een beeld dat opgebouwd is uit gevoelens, indrukken en meningen. Deze zijn makkelijk beïnvloedbaar, en daarom is het imago veranderlijk van aard.
  • Een werkgeversidentiteit is wie je echt bent als organisatie. Deze omvat onder andere het financieel beleid, de bedrijfscultuur, de visie op talentontwikkeling … Deze is redelijk vast bepaald. Ze kan hier en daar wel eens wijzigen, maar het fundament zou toch steeds hetzelfde moeten blijven.

Voor je profilering als werkgever is het noodzakelijk dat je imago en je identiteit zoveel mogelijk op één lijn liggen. Hierin speelt je Employer Value Proposition (EVP) een belangrijke rol. Dit is het imago of de positionering waarnaar je als werkgever streeft: “Dit is wie ik ben als werkgever, dit is waar we voor staan en hoe we ons onderscheiden.”

Hiermee trek je kandidaten aan die passen bij je organisatie en die zich herkennen in jouw visie en waarden. Het is belangrijk dat je EVP dus authentiek en onderscheidend is. Ga niet dezelfde dingen van de daken schreeuwen die iedereen roept, maar ga op zoek naar wat jou uniek maakt t.o.v. anderen.

2. Employer of choice in de praktijk: wat maakt een werkgever aantrekkelijk? 

Eens je je unieke EVP hebt bepaald, is het tijd om je woorden om te zetten in daden. Om een Employer of choice te worden, kan je heel wat ondernemen: van een aangename werkomgeving creëren tot inzetten op je funfactor. We zetten de belangrijkste zaken graag voor jou op een rijtje. 

2.1 Heb aandacht voor het mentaal welzijn

Mentaal welzijn krijgt – gelukkig maar – steeds meer aandacht, ook op de werkvloer. Zaken als mindfulness, yoga en zelfzorg zijn niet enkel een hype, maar ook een noodzaak om de burn-out epidemie tegen te gaan. Werknemers staan vandaag de dag ook meer op hun strepen en hechten belang aan een gezonde work-life balance

Van werkgevers wordt dan ook verwacht dat ze inzetten op het mentale welzijn van hun personeel. Naast de work-life balance vallen hieronder ook een algemene waardering en appreciatie van werkgever naar werknemer toe. Las dus regelmatig feedbackmomenten in, geef voldoende erkenning aan collega’s die een hoge inzet tonen en creëer een open feedbackcultuur op kantoor. Een vertrouwenspersoon aanstellen per afdeling kan hier een belangrijke stap zijn. Zet verder ook in op de talentontwikkeling van elke werknemer, zodat iedereen kan uitblinken in zijn rol. Want je zal zien: als je werknemers het gevoel hebben dat je in hen investeert, zullen ze gemotiveerd blijven om zich dagelijks in te zetten voor jouw organisatie. 

2.2 Geen gezonde geest zonder een gezond lichaam

Ook het fysieke welzijn verdient de nodige aandacht. Alles begint met een ergonomisch kantoor, van de juiste bureaustoel tot verstelbare tafels. Maar ergonomie op kantoor is meer dan dat: de juiste belichting, het ruimtegevoel, rust en groen op kantoor vallen hier ook onder. Planten zuiveren bijvoorbeeld de lucht en dragen bij aan een betere sfeer op kantoor, stilteruimtes zorgen op hun beurt voor een moment van ontprikkeling doorheen de – meestal volgeplande – werkdag, enz. 

Naast het ergonomische aspect zijn er nog andere manieren om in te zetten op het fysieke welzijn van je werknemers. Fietsleasing kan hierin een grote rol spelen. Wist je dat werknemers die dagelijks met de fiets naar het werk komen gemiddeld minder uitvallen door ziekte? Fietsen maakt het hoofd leeg, houdt je fit en zorgt ervoor dat je ontspannen aan de werkdag begint. Steeds meer mensen laten daarom de auto aan de kant staan en zien de voordelen van trappen naar het werk, vooral dankzij de sterke opkomst van elektrische fietsen en speed pedelecs. Fietsleasing aanbieden maakt je dus als werkgever een pak aantrekkelijker, én het is een boost voor het fysieke welzijn van je personeel. Vaarwel files!

Employer of choice worden: fietsleasing als extra troef

2.3 Bied een waaier aan voordelen aan

Als werkgever kan je je duidelijk van anderen onderscheiden door de voordelen die je aanbiedt bovenop het loonpakket. Want hoe je het ook draait of keert, het zijn vaak deze extra (financiële) voordelen die iemand in een jobkeuze over de streep trekken. 

  • Dit kunnen fiscale voordelen zijn, zoals een fietsvergoeding, maaltijdcheques of een thuiswerkvergoeding. Wist je dat fietsleasing als fiscaal voordeel ook kan tellen? Via een brutoloonruil is een leasefiets voor je werknemers tot wel 40% voordeliger dan een privéaankoop. Zo komt die dure speed pedelec toch in het vizier, en creëer je bovendien een duurzame mobiliteit voor jouw bedrijf. 
  • Maar ook andere extraatjes zoals een fitness op het werk, regelmatige teambuildings of zelfs extra vakantiedagen vallen onder die voordelen. Denk hier vooral out of the box en hou het niet bij de standaard opties – die iedereen sowieso verwacht – maar wees origineel. Wat dacht je van yoga in de lunchpauze, honden toelaten op kantoor of een vaste kok die voor een gezonde lunch zorgt? Met leuke initiatieven trek je sowieso heel wat werknemers aan.

En last but not least: een algemene flexibiliteit van de werkgever wordt de dag van vandaag sterk geapprecieerd. Maak remote werken mogelijk, laat je personeel hun werkuren vrij indelen en geef hen vrijheid binnen hun takenpakket. Je zal zien: flexibiliteit loont de moeite. Hoe meer vertrouwen je je medewerkers schenkt, hoe meer ze gemotiveerd blijven om het beste van zichzelf te geven.

2.4 Zet in op je ‘funfactor’

Mensen hechten veel belang aan hun werk en willen er zich 100% goed voelen. Je spendeert er uiteindelijk meer tijd dan thuis, dus is het normaal dat een leuke werkomgeving doorslaggevend is voor het algemene werkgeluk. Maar hoe voeg je nu die ‘funfactor’ toe aan je bedrijf? We geven je graag enkele tips:

  • Zorg voor een mooi kantoor, waar ook aandacht is voor ontspanning. Heel wat bedrijven hebben bijvoorbeeld een recreatieruimte of sportzaal. Je kan hier heel ver in gaan, maar ook met een gezellige zithoek, een goede koffiemachine en voldoende groen op kantoor creër je al een aangename werkomgeving. 
  • De sfeer tussen collega’s is enorm belangrijk voor het plezier op kantoor. Om dit te stimuleren kan je regelmatig teamactiviteiten organiseren, gezamenlijke lunches of ontbijt op kantoor voorzien, sportuitdagingen of culturele uitstapjes inplannen … Laat je werknemers hier vooral zelf initiatief in nemen en verzamel hun ideeën voor teamactiviteiten. Zo voelen ze zich betrokken en doe je zaken waar ze vooral zelf zin in hebben. 
Employer of choice worden: zorg voor een funfactor

2.5 Leef je eigen EVP

Inzetten op het algemene werkgeluk is een must om een aantrekkelijke werkgever te worden. Maar wat werknemers ook verwachten, is een geloofwaardig en authentiek leiderschap vanuit het bedrijf. Leef dus je eigen EVP om oprecht te blijven: zo ben je een inspiratie voor je personeel en bouw je vertrouwen en appreciatie op. En laat net dat hetgene zijn wat je nodig hebt om de Employer of choice bij uitstek te worden.

 

Interesse in fietsleasing voor jouw bedrijf?

Zie je fietsleasing ook als troef om een aantrekkelijke(re) werkgever te worden? Als leuk extraatje – zowel op financieel als op persoonlijk vlak – voor je personeel? Neem dan contact op met ons en we bekijken samen hoe we fietsleasing in jouw organisatie succesvol integreren!

Vond je dit artikel interessant?

retorische vraag

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.