Terug naar fietsnieuws
Leestijd: 2 min

4 tips om een fietscultuur te creëren binnen jouw bedrijf

Fietsleasing aanbieden aan je werknemers: we weten intussen dat dit je als werkgever een stuk aantrekkelijker maakt. Het is een duurzame keuze, een boost voor de fysieke en mentale gezondheid van je collega’s en het is financieel interessant: wie wordt daar nu niet enthousiast van?

Maar hoe ga jij als werkgever nu dat stapje verder, zodat je werknemers bewust die fiets kiezen voor hun woon-werkverplaatsingen en elke dag opnieuw met plezier in het zadel springen? Kortom, hoe creëer jij in jouw bedrijf een échte fietscultuur? Met onze 4 gouden tips zetten (of is het trappen?) we je graag op weg.

#1 Geen fietscultuur zonder een goede infrastructuur

De basis moet goed zitten: zorg voor een veilige en uitgebreide infrastructuur voor je fietsers. Mensen zijn gehecht aan hun spullen, zeker wanneer het over hun (meestal dure) leasefiets gaat. Het is dus niet meer dan normaal dat ze deze enkel willen achterlaten op een betrouwbare en veilige plek: 

  • Voorzie een overdekte, en bij voorkeur afgesloten fietsenstalling zo dicht mogelijk bij de ingang van het bedrijf. Zo bescherm je de fietsen niet alleen tegen diefstal, maar ook tegen slecht weer. Want niemand kruipt graag op een natgeregend zadel na een lange werkdag … En vergeet ook de elektrische fietsers niet: zorg voor voldoende laadpunten zodat niemand met een lege batterij naar huis hoeft te ploeteren.
  • Ook kleedkamers en douches vallen onder de fietsinfrastructuur. Na een lange fietstocht door weer en wind willen de meesten zich opfrissen of omkleden alvorens achter het bureau te kruipen. En met het wisselvallige Belgische weer zijn ook droogruimtes vaak een meerwaarde. 

Zo voorzie jij als werkgever alle nodige comfort, zodat die fietsende collega’s op beide oren kunnen slapen en slecht weer alvast geen uitvlucht kan zijn om niet voor de fiets te kiezen.

Fietsenstalling op het werk met droogruimte.

#2 Maak je fietsbeleid financieel voordelig

Dat fietsleasing zorgt voor gelukkige werknemers, meer loyaliteit en minder ziekteverzuim, dat klopt. Maar wat mensen vooral overtuigt om voor de tweewieler te kiezen, is nog steeds het financiële voordeel ervan. Als je fietsleasing aanbiedt via brutoloonruil, is dit financieel het meest interessant voor je werknemers. Dit geeft hen een fiscaal voordeel tot 40% t.o.v. een privéaankoop. Zo komt die dure speed pedelec plots wel in het vizier en gaat een volledig nieuwe (fiets)wereld open. 

Om een echte fietsorganisatie te worden, is het – naast het fiscale voordeel van een leasecontract – ook een must om een fietsvergoeding per kilometer aan te bieden als extralegaal voordeel. Zo geef je je werknemers een financieel ‘cadeautje’, zonder dat ze daar al te veel voor moeten doen. Want wie veel kilometers aflegt met de fiets, krijgt hiervoor op het eind van de maand een mooie netto beloning.

#3 Geef je fietscultuur een speels kantje

Want je zal zien: hoe speelser je je fietscultuur maakt, hoe meer enthousiastelingen in het zadel zullen springen. En er zijn heel wat manieren om op die speelsheid in te zetten:

  • Fietsmerchandise: Iedereen wordt blij van leuke en handige merch, ook jouw werknemers. Deel gratis reflecterende items of fietskledij uit in de branding van jouw organisatie. Zo sla je twee vliegen in één klap: je garandeert de veiligheid van je collega’s op de baan én je laat je organisatie op een unieke manier opvallen in het verkeer.
  • Richt een fietsclubje op: Vergeet ‘carpoolen’, vanaf nu doe je aan ‘bikepoolen’. Want geef toe: samen fietsen is een pak leuker dan ‘s morgens alleen de baan op gaan. En wie weet zijn er wel enthousiastelingen te vinden om ook in het weekend samen ritjes te maken?
  • Verwen je fietsers: Geef af en toe aan dat je de inzet van je fietsende collega’s apprecieert. Is het al weken guur weer? Voorzie dan een deugddoend winterontbijt voor al die collega’s die dagelijks met de fiets komen door weer en wind. Is het putje zomer en snikheet buiten? Denk dan aan een leuke verfrissing bij aankomst zoals een smoothie of een stukje watermeloen. 

En er is nog zoveel meer dat je kan doen: fietsevents organiseren, de ‘fietser van de maand’ in de kijker zetten of workshops rond fietsveiligheid organiseren. Kortom: maak je fietscultuur gewoon plezant!

Collega's op weg naar het werk met de fiets.

#4 Kruip zelf in het zadel

Zien fietsen, doet fietsen! Geef daarom het goede voorbeeld vanuit je positie als directie of HR-manager. Kom dus zelf met de fiets en breng fietsen als hoofdvervoermiddel voor het woon-werkverkeer voldoende in beeld. 

Meer weten over o2o fietsleasing?

Kriebelt het om ook in jouw bedrijf je medewerkers warm te maken voor de fiets? Contacteer ons voor een kennismakend gesprek en we beantwoorden met plezier al jouw vragen. Ben je erna overtuigd om fietsleasing op te starten? Dan trappen we jouw traject meteen op gang. We kijken ernaar uit om samen vele kilometers af te leggen!

Vond je dit artikel interessant?

retorische vraag

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.