fbpx

Vragen én antwoorden naar aanleiding van het webinar ‘5 routes naar een aangenamer woon-werkverkeer voor je medewerkers’

Terug naar fietsnieuws

Na afloop van het webinar ‘5 routes naar een aangenamer woon-werkverkeer voor je medewerkers’ werden heel wat vragen gesteld aan de aanwezige sprekers met betrekking tot hun expertise en ervaringen. Je kan al deze vragen én antwoorden rustig nalezen in onderstaand artikel. 

Leestijd: 2 min

Vragen aan Timothy Bruneel, Deloitte

Als een werknemer niet zijn hele budget gebruikt in het cafetariaplan, vloeit dit terug naar het brutoloon of moet dat niet besteedde stukje als “rest flex budget” behouden blijven en zo vermeld worden op loonstrook?

Afhankelijk van de bruto looncomponent die aangewend wordt zal dit effectief als brutoloon dan wel als een “saldo flex budget” op de loonstrook moeten komen. Let hier wel op bijvoorbeeld aanwending 13de maand om ook zaken na te gaan zoals impact op werkbonus.

Als bijvoorbeeld 5 % van het brutoloon van een werknemer kan besteed worden aan mobiliteit en hij of zij spendeert slechts een stukje van zijn of haar budget: mag dat restbudget opnieuw toegevoegd worden aan het brutoloon. Dit zou volgens bepaalde advocatenkantoor risicovol zijn naar RSZ toe. Is u die discussie bekend ?

Dit kan in theorie op een perfecte compliant manier worden opgezet. Klassiek zal ook enkel het brutoloon worden ingeruild dat effectief nodig is om de fiets (of ander voordeel) te financieren. Ook enkel deze effectieve inruil wordt dan in een addendum aan de arbeidsovereenkomst opgenomen en niet bvb het volledige maximaal inruilbare brutoloon.

fietsleasing

Vragen aan Kathleen Veugelen, SD Worx

Past een wallbox ook binnen het mobiliteitsbudget wanneer er gekozen wordt voor een elektrische wagen?

Ja, de kosten van de elektrische wagen incl. elektriciteitskosten en de kosten voor de installatie van een laadpunt (zoals een wallbox), kunnen worden aangerekend op het mobiliteitsbudget.

Bij fietsleasing wordt er afgesproken met de werknemer dat de werknemer 20% per jaar met de fiets dient te komen werken. Hoe gaan we hiermee om tijdens corona wanneer veel mensen thuis werken? Vormt dit enig risico?

Door de lockdown is het eigenlijk onmogelijk geweest om op regelmatige basis naar het werk te gaan met je leasefiets. Bekijk het dan ook op langere termijn. Van zodra je opnieuw naar het werk kan gaan, kan je opnieuw fietsen. Maak je dus voorlopig nog niet al te veel zorgen hierover.

Kan cash for cars omgezet worden naar een cafetariaplan?

Je kan de werknemer een ‘bedrijfswagenbudget’ geven waarmee hij vervolgens andere zaken in het cafetariaplan kan kiezen (bv. leasefiets vrij van RSZ en belastingen indien ook woon-werkverkeer hiermee). Maar pure cash zal steeds moeten behandeld worden als een bruto cash premie. De parafiscaal vriendelijke cash van bij de cash for car valt dus weg.

Kan werkgever volledig een scherm of bureaustoel terugbetalen aan een werknemer, vrij van RSZ en BV?

Dit hangt af van het feit of de werkgever op dit moment momenteel al een (beperkte) onkostenvergoeding betaalt of niet. Afhankelijk hiervan (en hoe groot de onkostenvergoeding eventueel al is), is het antwoord telkens ook anders.

Vragen aan Bram Lannoo, TVH

Kunnen arbeiders ook fietsen leasen bij TVH? Zo ja, werken jullie dan met een verlaagd bruto uurloon of wordt dit via een maandelijks bedrag afgetrokken?

Dat is inderdaad voor alle werknemers. Er wordt gewerkt met een verlaagd “schaduwloon”; bij arbeiders verrekening per uur. 

Hebben jullie een minimum aantal keer dat men met de fiets naar het werk moet komen om van salary sacrifice voor bike lease te kunnen gebruiken?

Ja, 20% van de woon-werkverplaatsing (over een heel jaar).

Vragen aan Michiel Taelman, BICS

Managen jullie dit geheel via één geïntegreerd platform?

We gebruiken een digitaal platform van een externe partij die volledig is aangepast aan onze noden. Medewerkers kunnen op die manier ook zelf keuzes maken. Naast dit systeem gebruiken we ook het systeem van o2o voor het opvolgen van de leasefietsen.

Hadden jullie geen tegenstand van de werknemersvertegenwoordigers? Hoe gingen jullie daar mee om?

Neen, die waren eigenlijk vragende partij. Iedereen was zeer enthousiast over deze veranderingen.

 

Aan de slag met het webinar van o2o ‘5 routes naar een aangenamer woon-werkverkeer voor je medewerkers’

Lees meer
Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar