fbpx

Hoe verplaats jij je naar het werk van tegenwoordig?
13.10.2020

Terug naar fietsnieuws

Hoe ga jij naar het werk? Met de fiets? De auto? Of doe je al aan multimobiliteit? Jobat luisterde bij 9500 Vlamingen hoe de vork in de steel zit. De resultaten van hun onderzoek kon je lezen in de oktober-editie van MARK magazine. Hieronder vind je alvast de 5 meest opvallende bevindingen.

Leestijd: 1 min

De auto is (nog altijd) koning

Meer dan zes op de tien werknemers in Vlaanderen gebruikt de auto om (een deel van) zijn of haar woon-werkverkeer af te leggen. Het openbaar vervoer wordt maar door een op de tien gebruikt.

Uit een eigen bevraging door o2o bij meer dan 100 werknemers bleek dat inderdaad de helft vandaag met de wagen naar het werk komt, net geen kwart met de fiets. Maar vraag je naar hoe ze zich wíllen verplaatsen, dan krijg je een omgekeerd beeld: de helft verkiest de fiets, nog eens 20 procent geeft de voorkeur aan de combinatie fiets-wagen of fiets-openbaar vervoer. Als je weet dat meer dan de helft van de Vlamingen op minder dan 15 kilometer van het werk woont, dan zie je hoe gigantisch het potentieel op twee wielen is.’

Hoe mensen zich vandaag verplaatsen naar het werk versus hoe mensen zich willen verplaatsen, de fiets wint duidelijk aan populariteit.

Het openbaar vervoer wordt vaker gebuikt door 18- tot 24-jarigen, ambtenaren en academische masters.

Ruim 40 minuten onderweg

De gemiddelde werknemer legt 22,9 km af om van en naar het werk te geraken. Dat komt neer op een gemiddelde duurtijd van 41 minuten. Zowat een op de zeven is langer dan een uur onderweg.

Arbeiders (18,7 km) wonen dichter bij hun werkplek dan bedienden (24,1 km). Hoe hoger je functieniveau en/of diploma, hoe meer kilometers je aflegt.

Drie op de tien heeft stress

Die stress is sterk gecorreleerd met de files of storingsgevoeligheid van het traject dat men aflegt. Een op de drie heeft last van files. Het aandeel dat stress ervaart ligt het hoogst bij bedienden (32 procent), dan bij ambtenaren (28 procent). Hoewel het hoger management meer kilometers doet en langer onderweg is, hebben deze medewerkers minder stress. Mogelijk komt dit omdat ze meer zelfcontrole hebben over hun werktijd en -plek.

Een op de vier kan kiezen

Een op de vier kan onafhankelijk van leidinggevenden of collega’s beslissen waar en wanneer hij of zij werkt. Die autonomie ligt hoger bij mannen, academische masters, bedienden en hogere functieniveaus.

Een op de drie spreekt af met collega’s

Gemiddeld bespreekt 34 procent met collega’s hoe ze hun werk het best organiseren qua tijd en plaats in functie van hun persoonlijke situatie. Overleggen hoe het werk te organiseren, wordt vaker gedaan door hoger opgeleiden en minder vaak bij uitvoerend en ondersteunend personeel.

Bron: MARK magazine, William Visterin

Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar