Hoe bespaar ik mijn medewerkers de files in het post-coronatijdperk?

Terug naar fietsnieuws

Het was misschien wel dé lockdownles van de voorbije weken, zowel voor pendelaars als voor bedrijven: zonder files is het leven een stuk aangenamer. Wat kan nu een ‘fix-it-strategie’ zijn om dat soort stress voorgoed kwijt te raken? In een webinar zocht fietslease-aanbieder o2o naar antwoorden.

Kent u deze nog: ‘Sorry dat ik te laat ben, ik stond in de file’? Nog nooit is een zin sneller uitgestorven. De coronacrisis is grotendeels doffe ellende, maar je kan ook die paar voordelen niet ontkennen. Het deed al na enkele weken de vraag rijzen: dat eindeloze bumper-aan-bumperrijden, waarom deden we dat toch? 

‘Mensen beseffen nu heel goed dat ze het eigenlijk beu waren’, aldus Sarah Facq van o2o in de webinar. ‘Een kwart van de werknemers die met de auto gaan, staat dagelijks in de file.’ Gevolg: onzekerheid, te laat komen, ergernis op de vloer.

Maar corona is natuurlijk een virus, en geen duurzame fileverdunner. De fiets, of ie nu elektronisch of door benen vooruit gaat, kan dat wel zijn, zegt Sarah Facq: ‘Uit een eigen bevraging bij meer dan 100 werknemers bleek dat bijna de helft vandaag met de wagen naar het werk komt, net geen kwart met de fiets. Maar vraag je naar hoe ze zich wíllen verplaatsen, dan krijg je een omgekeerd beeld: de helft verkiest de fiets, nog eens 20 procent geeft de voorkeur aan de combinatie fiets-wagen of fiets-openbaar vervoer. Als je weet dat meer dan de helft van de Vlamingen op minder dan 15 kilometer van het werk woont, dan zie je hoe gigantisch het potentieel op twee wielen is.’ 

Hoe mensen zich vandaag verplaatsen naar het werk versus hoe mensen zich willen verplaatsen, de fiets wint duidelijk aan populariteit.

 

Peking

Dat bleek ook uit een poll die o2o tijdens de webinar hield. Bijna driekwart van de deelnemers zeiden dat ze aan fietsleasing wilden doen omdat de werknemers daarnaar vragen. Volgens een recente enquête van de Vlaamse Automobilistenbond VAB, bepaald geen verdachte bron in dezen, koos zelfs één op de tien pendelaars die vóór de coronacrisis met de auto reden, intussen voor de (elektrische) fiets.

Komt daar nog bij dat afstandsregels en openbaar vervoer moeilijk te rijmen zijn. In Peking bijvoorbeeld, waar het leven stilaan herneemt, gebruiken nog steeds 50 procent minder mensen de metro, terwijl de ochtendspits zelfs nog aanzwol. Ook in eigen land ziet het er niet zo goed uit voor het openbaar vervoer. ‘We houden rekening met een blijvende daling van het aantal passagiers’, citeerde De Standaard onlangs Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn (zie hier).  De fiets kan die extra druk op het wegverkeer opvangen.

Douches en stallingen

Welke rol kun je hierin als bedrijf spelen? ‘Werkgevers hebben wel degelijk impact op hun medewerkers’, zegt Tom Maes in de webinar. ‘Ligt je bedrijf bijvoorbeeld wat meer afgelegen of bied je een bedrijfswagen aan, dan moedig je onbewust het autorijden aan. Wie glijtijden toestaat, stimuleert dan weer openbaar vervoer.’ Maar ook voor de fiets zijn er handvaten, zegt Maes. 

 

fietsleasing bedrijf

‘De fietskilometervergoeding is een evidente, al 90 procent van de werknemers in Vlaanderen geniet ervan. Maar je kunt ook aan infrastructuur denken: voorzie in een paar stallingen, douches, laadpunten voor elektrische fietsen. Of je kunt een jaarlijks fietsonderhoud op het bedrijf zelf aanbieden.’

Fietsenhandel Janssens

En dan is er natuurlijk nog de fiets zelf. Die gaat hand in hand met een andere trend van de voorbije jaren: flexibele verloning. Fietsleasing is de oplossing die steeds meer bedrijven toepassen. Daarbij laat je bijvoorbeeld Dirk van marketing op een fiscaal interessante manier voor een aantal jaar een koersfiets huren. Is Dirk na de leasingtermijn gehecht geraakt aan zijn tweewieler, dan kan hij die overnemen.

De fiscale hefboom is belangrijk, zegt Tom Maes. ‘Hij creëert een enorm financieel voordeel. Daardoor zal de fiets maar de helft van de winkelprijs kosten, en ook onderhoud, verzekering en pechbijstand zitten in de prijs.’ Bijzonder bij o2o is overigens dat Dirk niet gebonden is aan één fietsleverancier of -merk: hij kan bij Fietsenhandel Janssens van om de hoek terecht of bij de hippe Canyon en Cowboy online.

Willem Elsschot

Hoe begin je daar nu mee? ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’, schreef Willem Elsschot, maar dat is hier niet van toepassing. ‘Al van bij de start denkt o2o digitaal’, zegt Tom Maes. ‘We zetten sterk in op ontzorging. We haten administratieve rompslomp even erg als jouw HR-afdeling. Of het nu gaat over de loonruil berekenen, een addendum bij de cao laten ondertekenen of een aansluiting op het flexplan regelen: bij ons loopt dat vlot want geautomatiseerd’

Tom Maes sluit af met een tip: ‘Je hoeft als werkgever je personeel niet te dwingen om te kiezen tussen de auto óf de fiets. Dat werkt ook niet, mensen vervoeren zich idealiter met het meest geschikte vervoersmiddel op het juiste moment: dat is soms een auto, soms het openbaar vervoer en  vaak een fiets natuurlijk’, lacht Tom. ‘Je maakt best de twee tegelijk mogelijk, en zo stimuleer je mensen om vaker met de fiets te komen. Het is een gewenningsproces.’ 

Komt het fiscale voordeel dan niet in het gedrang, als die fiets af en toe in de garage blijft staan? Nee, zegt Tom Maes. ‘Het fiscale voordeel geldt al zodra een werknemer op jaarbasis 20 procent van de tijd met de fiets (een deel van) het traject naar het werk aflegt. We volgen die fiscale rulings op de voet.’

Wil jij ook aan de slag met alternatieve mobiliteit?

Download het Start2Lease ebook en ontvang 4 handige stappen

om vlot fietsleasing op te zetten binnen jouw bedrijf.

Terug naar fietsnieuws

Ben je op zoek naar een fietsleasingpartner die je zorgen wegneemt, een duidelijk fietsbeleid uitwerkt en een vlekkeloze fietsleasingservice voorziet voor je werknemers?