fbpx

Het Mobiliteitsbudget, twee jaar later? Aan de slag!
05.03.2021

Terug naar fietsnieuws

Duurzaamheid is de toekomst! Minder uitstoot betekent ook, de (salaris)wagen vaker aan de kant laten staan. Met het mobiliteitsbudget hoopt de  federale regering dit een duwtje in de rug te geven. Is er twee jaar na de lancering verandering te zien? En wat zijn mogelijke next steps voor jouw bedrijf?

Geschreven door

Fred Libert

Fred is copywriter, gedreven door taal én fiets. Laat dat nu net ideaal zijn, als digital content creator van o2o.

Leestijd: 2 min

Mobiliteitsbudget, wat is dit ook al weer?

Kort door de bocht, is het mobiliteitsbudget een beslissing van de Belgische federale regering om bedrijven aan te sporen de werknemers hun bedrijfswagen te laten inruilen, voor een duurzamere vervoersoplossing. Dit kan een duurzamere wagen zijn, maar ook een kleinere wagen in combinatie met een (lease)fiets bvb.

Wanneer je het recht hebt op een bedrijfswagen, of al een hebt, kan je van deze optie gebruik maken. Het volledige budget dat normaal gezien door de werkgever zou uitgegeven worden aan die bedrijfswagen, mag de werknemer netto spenderen aan een milieuvriendelijke bedrijfswagen, of aan milieuvriendelijke vervoersmiddelen of zelfs huisvestingskosten (want je niet verplaatsen is ook een mobiliteitskeuze). Het idee bij deze laatste optie, is dat het mogelijk moet zijn voor de werknemer om afstand te doen van de bedrijfswagen, een bijdrage van zijn werkgever te ontvangen, en in ruil daarvoor dan in de buurt van de werkplaats te gaan wonen.o2oo fietsleasing

Wat is het doel?

De Belgische overheid hoopte met het mobiliteitsbudget het fileprobleem een halt toe te roepen en in te zetten op duurzame mobiliteit. Hun plan werd gestaafd door onderzoeken die aantoonden dat een betere mobiliteitsaanpak zou zorgen voor een betere work-life balance voor medewerkers, een aangename bedrijfsstructuur in de hand werkt en je imago als werkgever een boost geeft. En dit alles zonder extra loonkosten voor de werkgever.*

Ook vanuit o2o juichen we deze beslissing enorm toe. Fietsleasing kan namelijk gekozen worden met het mobiliteitsbudget. Onze partner Securex maakte trouwens een interessante tool waarmee je kan berekenen wat het mobiliteitsbudget voor jou zou kunnen betekenen. 

En, werkt het?

Laat het duidelijk zijn dat het voornaamste doel van deze regeling was om minder bedrijfswagens op de baan te hebben. Onderzoek van Acerta heeft echter aangegeven dat dit in 2020 nog geen resultaten heeft gegeven. Uit een steekproef van 40.000 ondernemingen in ons land, bleek dat het aandeel steeg van 20,6 procent in 2019 tot 21,7 procent in 2020, een toename van 5,3 procent.* Deze toename is natuurlijk niet wat de Belgische overheid in gedachte had. 

Hoewel de mogelijkheden van het mobiliteitsbudget legio zijn, slaat het dus niet echt aan. SD Worx schat zelfs dat er in 2020 nog geen vijftig op de 100.000 werknemers hun recht op een bedrijfswagen inruilden voor het mobiliteitsbudget. Dat zijn matige cijfers

Wat zijn de hindernissen?

Er zijn duidelijk nog een aantal hindernissen die ervoor zorgen dat werknemers niet overschakelen op het mobiliteitsbudget. Een daarvan is het feit dat de werkgever al gedurende een periode van drie jaar ononderbroken (voorafgaand aan de maatregel) bedrijfswagens ter beschikking stelde. De werknemer komt enkel in aanmerking als hij gedurende de voorbije drie jaar minstens twaalf maanden ononderbroken over een bedrijfswagen beschikte (of ervoor in aanmerking kwam) en minstens drie maanden aan een stuk – direct voorafgaand aan de aanvraag van het mobiliteitsbudget – over een voertuig beschikte of ervoor in aanmerking kwam. 

Voor werknemers die het budget willen benutten voor huisvestingskosten, is dat enkel mogelijk als die in een straal van vijf kilometer van hun werk wonen.

Een laatste hindernis is het probleem van de wagenkeuze. Overschakelen via het mobiliteitsbudget naar een duurzame bedrijfswagen, betekent vaak overschakelen naar een duurdere wagen.* 

Enkele aanpassingen, en let’s go!

Het idee van het mobiliteitsbudget is en blijft wel prijzenswaardig. Je bedrijfswagen inruilen en dit budget inzetten voor duurzaam transport (misschien wel een fietslease?), een duurzame wagen of huisvestingskosten, het is in onze ogen de juiste weg voor een duurzamer leven waar ook de werkgever vlot mee aan de slag kan.

Indien de regering enkele obstakels wegwerkt, kan er een mooie toekomst weggelegd zijn voor dit budget. Bij o2o staan we alvast te popelen om je medewerkers (af en toe) uit hun bedrijfswagen te krijgen en op de leasefiets  te zetten. 

Interesse om je medewerkers sowieso te laten genieten van de leasefiets? Maak een afspraak met een o2o bedrijfsexpert. 

Bronnen: De spelregels van het mobiliteitsbudget en tweede kans voor het mobiliteitsbudget.

Flexibiliteit in loonbeleid: verlonen in 2021

Lees meer
Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar