fbpx

Fietsen tegen het coronavirus: twee vliegen in één klap

Terug naar fietsnieuws

Zoveel mogelijk thuis blijven, veel duidelijker kan de centrale boodschap van onze overheid niet zijn. En maar goed ook, want er staat ons ongetwijfeld nog een zware periode te wachten. Noodzakelijke verplaatsingen zijn toegestaan en ook sportieve activiteiten zoals fietsen in de buitenlucht blijven mogelijk. Bovendien blijkt fietsen nog een positief effect te hebben op ons immuunsysteem. En route!

Leestijd: 2 min

Fietsen verlaagt het risico op infectie

Mensen die het openbaar vervoer zoveel mogelijk vermijden, verminderen het risico op infectie. “De reden hiervoor is simpel, want het coronavirus wordt vooral overgedragen door druppels over korte afstanden”, verklaarde Michael Barczok, pneumoloog, “De kans om iets op te vangen tijdens het fietsen is veel kleiner. Zeker als je voldoende afstand houdt van elkaar”.

Fietsen heeft tegenwoordig ook een bredere betekenis gekregen: het kan ook een preventieve werking hebben. Iedereen die regelmatig fietst, verlaagt zijn of haar bloeddruk. Diabetici moeten ook bewegen, adviseert Barczok. Diabetes en hart- en vaatziekten behoren tot de onderliggende ziekten die het risico op een ernstiger verloop van Covid-19 verhogen, ongeacht de leeftijd, schrijft het Robert Koch Instituut (RKI) op haar website.

Meer bewegen zorgt voor een beter immuunsysteem

Ook tijdens het meest recente webinar van Teamleader, horen we Paul Van Den Bosch, oprichter van Energy Lab, een gelijkaardig verhaal vertellen. Conclusie: fit zijn en bewegen zorgt er wel degelijk voor dat je beter gewapend bent tegen het Corona virusHiervoor maakt Van Den Bosch graag de vergelijking met onze voorouders:

“Fysiek gezien lijken we misschien nog wel vrij goed op de eerste Homo Sapiens, maar onze omgeving is wel helemaal anders. 70.000 jaar geleden was het allemaal vrij duidelijk: je kon alleen maar overleven als je een dak boven je hoofd had én voedsel kon vinden in heel uitdagende en gevaarlijke situaties. Dankzij het stresshormoon en onze adrenaline, ging de spierspanning naar boven. We kregen extra suiker in ons bloed en onze ademhaling versnelde om gefocust te kunnen vluchten of vechten. Na zo’n situatie ging de stress automatisch weer weg. Maar vandaag, vandaag blijven we zitten aan onze bureau’s. We gaan zelden tot nooit op zoek naar die uitdagende situaties. Gevolg: de stress gaat niet meer vanzelf weg en er is geen moment van ‘relaxatie’ meer. En daar zit hem net het probleem”, aldus Van Den Bosch. “Blijvende stress maakt je vatbaarder voor virussen, dus moet je een manier vinden om die stress te gaan kanaliseren”.

Waarom het goed is te blijven bewegen

Dat voldoende beweging belangrijk is voor onze gezondheid, is publiek geheim. Maar het kan alleszins geen kwaad om, gezien de huidige situatie, de belangrijkste voordelen nog even op een rijtje te zetten. Hieronder de meest essentiële punten volgens Paul Van Den Bosch van Energy Lab:

  • bewegen zorgt voor minder stress
  • bewegen heeft een duidelijke lichamelijke impact: je bereikt sneller je meest natuurlijke gewicht
  • bewegen zorgt voor een gezondere levensstijl in het algemeen. En heel vaak begin je ook op je voeding te letten
  • bewegen geeft je meer energie
  • bewegen versterkt het immuunsysteem waardoor je beter beschermd bent tegen infecties

Afhankelijk van je sportieve niveau, doet Energy Lab ook nog enkele aanbevelingen. Zo worden ongetrainde mensen geadviseerd om 20 min. per dag te wandelen, terwijl goed getrainde mensen bijvoorbeeld 10 kilometer kunnen gaan lopen. Algemeen kan je stellen dat iedereen best een half uur actief is per dag. Op regelmatig basis de fiets nemen of aan beweging doen, heeft dus een positieve impact op onze geest én lichaam. Niet alleen in je vrije tijd, maar ook tijdens de werkuren kan een beetje fietsen wonderen doen. Ook bij het team van o2o wordt tegenwoordig heel wat werk verzet vanop de hometrainer…

Fietsen versterkt de longen

Fietsen kan ook een positief effect hebben op de werking van onze longen: het beoefenen van duursporten traint in principe de longspieren. Ritmisch fietsen helpt ook om het ademhalingsorgaan goed te ventileren en beter te voorzien van bloed: “Je ademt intensiever, wat betekent dat je je longen goed reinigt. En dat is optimaal voor de bescherming tegen virussen”, zegt Barczok: “Net daarom is de fiets een verstandig vervoermiddel, zeker in deze tijden”.

Ook bij Cycling Vlaanderen moedigen ze iedereen aan om te fietsen in de buitenlucht. Uiteraard liefst alleen of met maximaal één andere vriend(in). Verder adviseren zij een ‘social distance’ van 1,5 tot 2 meter ten opzichte van andere fietsers, dus ook bij een inhaalmanoeuvre.

 

Bronnen: www.spiegel.de, www.ad.nl, www.cycling.vlaanderen, www.energylab.be, https://worksmarter.eu/

Vond je dit artikel interessant?

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.

Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar