fbpx

Fietsen in tijden van Corona: tips voor de pendelaar

Terug naar fietsnieuws

Wat een tijdje terug begon als een ver-van-ons-bed-show in het Chinese Wuhan, is sinds vorige week ook voor ons bittere realiteit geworden. Covid-19, beter bekend als het Coronavirus, verspreidt zich over alle landsgrenzen heen en bepaalt nu ook ons dagdagelijkse leven. En dat kan nog wel een tijdje duren. Scholen worden gesloten, hobby’s in groep worden afgeblazen en thuiswerk wordt gestimuleerd, … Ook bij o2o proberen we het beste te maken van deze uitzonderlijke situatie. We zochten én vonden een manier om toch in beweging te blijven, want pendelen naar het werk, dat kan je ook in Corona tijden.

Leestijd: 1 min

“In je kot blijven” én blijven bewegen, hoe doe je dat?

Net zoals de vereniging van Sport- en Keuringsartsen (SKA) en het expertisecentrum Gezond Sporten Vlaanderen (GSV), sluit o2o zich aan bij alle adviezen van de overheid in het kader van het nationale rampenplan. Wij omarmen alvast het ‘Blijf in je kot’ advies en zetten zoveel mogelijk in op thuiswerk. Maar laat ons duidelijk zijn, thuiswerk staat niet synoniem voor het staken van al jouw bewegingsactiviteiten. Waarom de dagelijkse ochtendrit naar het werk niet gewoon blijven rijden, maar dan al fietsend in een lusje? En na het werk ook even ‘terug te pendelen’ met de fiets? Door te ‘pendelen’ bij jou in de buurt, behoud je je dagelijkse routine en blijf je elke dag in beweging.

Deze benadering lezen we ook bij artsen van SKA/GSV. Het rampenplan betekent niet dat mensen tijdens de sperperiode binnen moeten blijven zitten, en niet meer zouden mogen bewegen. Integendeel. Nu cafés, concertzalen, theaters, bioscopen en sportstadions dichtgaan, zijn er ook minder gelegenheden om je vrije tijd al zittend door te brengen. Kortom, je kan deze periode ook zien als een ideale periode om meer te bewegen. De dag starten met een fietslus in de buurt is een prima start.

Wat als je niet van thuis uit kan werken?

Het is niet voor elk bedrijf even evident om al haar werknemers van thuis uit te laten werken. Daarom pendelen nog velen onder ons elke dag naar het werk. Maar deze situatie hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Integendeel, fietsen naar het werk is nu misschien wel interessanter dan ooit. Als fietspendelaar versterk je immers jouw algemene conditie én immuunsysteem. En dankzij de ‘social distancing’ richtlijnen hoef je je ook geen zorgen te maken dat je net iets té bezweet op het werk toekomt. Knuffelen met de collega’s en alle andere vormen van te nauw contact worden ten stelligste afgeraden. Neem dus verse kledij mee en je kan aan de werkdag beginnen.

Wat is nog wel mogelijk en op welke voorwaarden?

SKA en GSV adviseren dat mensen op eigen initiatief (dus buiten federatie- of clubverband) wel nog in hun eentje kunnen fietsen. En dat is goed nieuws, want de weersverwachtingen van de komende dagen zijn best aanlokkelijk om te gaan fietsen in de buitenlucht. Neem dus gerust je tweewieler en trek erop uit, maar hou wel rekening met onderstaande adviezen:

  • Beperkt het aantal mensen tijdens je fietstocht, fiets bij voorkeur alleen
  • Houd minstens 1 meter afstand voor, tijdens en na het fietsen
  • Probeer onderweg geen records te breken, dit is niet het moment om je fietsvrienden te imponeren met snelle (tussen)tijden en lange afstanden
  • Douchen en verse kleren aantrekken, doe je zo snel mogelijk na het fietsen
  • Ga niet fietsen als je symptomen hebt die op Covid-19 kunnen wijzen: neusloop, niezen, hoesten of koorts

Bied jouw bedrijf al o2o fietsleasing aan? Ga dan naar myo2o Biker en bestel jouw leasefiets.

Bron: sportartsen.be, info-coronavirus.be/nl

Vond je dit artikel interessant?

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.

Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar