“Testen die fiets”
Voor 2015 deed BOSS paints niet zo heel veel rond fietsmobiliteit. Een fietsvergoeding en 2 maal per jaar een gratis fietsonderhoud voor wie minstens 1 dag per week fietste naar het werk. Een testevent bracht verandering. De werknemers testten 3 weken lang een fiets uit. Wat bleek? De interesse was groot. Zo groot dat Els extra types huurde om alle geïnteresseerden een model te laten uittesten. Vooral de elektrische fiets was populair en schudde het ‘enkel-geschikt-voor-oude-mensen’ imago van zich af. Zeker voor werknemers die wat verder wonen is een elektrisch exemplaar ideaal. Gedaan met zwetend toekomen op het werk of tijd verliezen in de file.
Extra tip van Els: “Wanneer je een nieuwe fiets kiest, raad ik aan om zoveel mogelijk modellen uit te testen. Van een elektrische fiets of speed pedelec tot een bakfiets of een sportief exemplaar. Een fiets is iets persoonlijk en moet goed zitten. Testen is dus de boodschap!”
De ‘wielekes’ draaien op volle toeren
De nieuwe initiatieven rollen bij creatief brein Els gemakkelijk te voorschijn. Ze kwam op het idee om een eigen fietsspaarpuntensysteem op te zetten, gekoppeld aan de databank om fietsdagen te registreren. Er is zelfs een persoonlijke fietsmunteenheid of ‘wielekes’.
Hoe werkt dit spaarsysteem precies? Per gefietste dag verdien je een punt. En niet alleen het aantal dagen gefietst, maar ook de afstand telt mee. Vanaf een bepaald aantal punten of wielekes ruilt de werknemer deze in voor gratis fietsonderhoud of een bon bij een toffe sportwinkel. Zo kunnen ze zichzelf of hun fiets eens extra verwennen. Want dat verdienen ze!
“Iemand een sprintje?”
Om de competitie en het aantal fietsers te verhogen, organiseert BOSS paints een heuse wedstrijd. Tweemaal per jaar is er een Week van de mobiliteit. In het voorjaar en in september, dé fietsmaanden bij uitstek. Je verdient dan dubbele wielekes. Er is een wedstrijd en tombola met als hoofdprijs een extra dag verlof. “Vooral dat laatste valt in de smaak”, vertelt Els enthousiast.
Wie denkt dat medewerkers met een bedrijfswagen uit de boot vallen, heeft het mis. Want ook deze werknemers betrekken ze in hun verhaal. Elke dag dat ze de wagen in de garage laten staan en met de fiets komen, verdienen ze een punt en een beperkte fietsvergoeding. Want elke fietser en duurzame kilometer telt.
Enthousiaste fietscultuur
Al deze stimulerende acties geven de fietscultuur een enorme boost. Bij BOSS paints hebben ze gemiddeld 60 fietsers per maand. In de zomer is dit zelfs 80-90 op een totaal van 260 werknemers. Applaus voor dit mooie resultaat!
BOSS paints legde alvast een mooi parcours af. Een schoolvoorbeeld van hoe enthousiaste initiatieven en een positieve spirit tot een bloeiende fietscultuur leiden!
Stimuleer de fietscultuur in jouw organisatie
Geïnspireerd door het verhaal van BOSS paints? Wil je ook meer medewerkers op de fiets? Samen met Customer Success manager Jeroen schakelt de fietscultuur in jouw organisatie een versnelling hoger.