Corona doet de files vergeten, 3 future-proof adviezen voor bedrijven 

Terug naar fietsnieuws

Het openbare leven is sinds de start van de coronamaatregelen grondig veranderd. En dat is al zeker voelbaar als je een essentiële verplaatsing maakt of even gaat sporten. Plots bereik je alles veel vlotter met de wagen, verhoogt de fietsveiligheid en is de luchtkwaliteit beter. Ook op professioneel vlak blijken die video meetings veel vlotter te verlopen dan gedacht. Met tal van plannen en goede voornemens bereiden heel wat medewerkers zich voor op een ‘nieuwe realiteit’ post corona. Van minder nutteloze verplaatsingen tot een vaste dag thuiswerk, de mogelijkheden zijn talrijk. Hoe kan je als bedrijf tegemoet komen aan deze nieuwe plannen en er zelf ook sterker uitkomen? 

Uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke maatregelen

Ondanks het feit dat deze maatregelen een stevige negatieve impact hebben op onze samenleving, zien we steeds meer berichten verschijnen waaruit blijkt dat er ook positieve gevolgen zijn van de ‘blijf in uw kot’ aanpak. Nieuws over een sterk verbeterde luchtkwaliteit, hoopgevende statistieken over het dalend aantal diefstallen, een versterking van de lokale productie, enz. Deze periode is voor velen het ideale moment om eens stil te staan bij onze huidige manier van leven. Kunnen we hieruit lessen trekken voor een leven in het post-coronatijdperk? Willen we opnieuw de files trotseren of gaan we op zoek naar een manier om de huidige mobiliteitsrust te evenaren? Veel mensen laten weten ‘het anders te gaan aanpakken’ of ‘hun prioriteitenlijst te gaan omdraaien’. Maar hoe ga je daar als bedrijf mee om?  

o2o wil als duurzame mobiliteitsspeler deze onverwachte maar positieve effecten ook post-corona verder implementeren bij organisaties en hun medewerkers. We bundelen daarom 3 duidelijke adviezen voor organisaties die goed voorbereid aan de start willen staan.  

Advies 1: Multimodaal = het nieuwe normaal

We stellen vast dat, zolang de ‘blijf in uw kot’ maatregel van kracht is, we ons enkel verplaatsen voor het essentiële. En dat doen we vaak met ‘alternatieve mobiliteit’ zoals de fiets, de step, het skateboard, rolschaatsen of al wandelend. We gaan spontaan multimodaal: een logische vorm van mobiliteit waarbij we ons aanpassen en verschillende vervoersmiddelen gebruiken, afhankelijk van de specifieke situatie.

Mensen die wel de wagen moeten gebruiken, geraken nu wel vlot op hun bestemming. Er zijn geen files meer en je kan overal vlot parkeren.  

Maar niet alleen de automobilist ervaart positieve effecten. Voor alle weggebruikers is de situatie een pak aangenamer geworden. Minder wagens leiden ook tot minder ongevallen. Wat op zijn beurt opnieuw meer fietsers aantrekt. Meer mensen op de baan hoeft dus niet noodzakelijk slecht nieuws te zijn. Integendeel. Als we met z’n allen kiezen voor het meest geschikte vervoersmiddel op het juiste moment, geraken we ook met z’n allen vlotter en veiliger op onze bestemming. Een win-win situatie voor iedereen.

 Als bedrijf kan je hierop inspelen door een mobiliteitsbudget aan te bieden aan medewerkers met (recht op) een bedrijfswagen. Dat budget kunnen de werknemers vrij besteden aan een combinatie van (deel)wagen, een treinabonnement, een leasefiets, enzovoort. Voor medewerkers zonder bedrijfswagen zijn er ook heel wat inspirerende voorbeelden te vinden in het bedrijfsleven:

  • Een abonnement ter beschikking stellen voor deelwagens, zodat medewerkers deze kunnen gebruiken voor professionele -en privéverplaatsingen, eventueel tegen een vergoeding.
  • Veel bedrijven die al leasefietsen aanbieden (bijvoorbeeld via het cafetariaplan), geven de medewerkers een vrije fietskeuze zodat ze een fiets kunnen kiezen die 100% aansluit bij hun noden. Perfect voor mensen met kinderen (elektrische bakfiets), sportievelingen (racefiets) en mensen die tot 25 km van het werk wonen en zo zorgeloos kunnen pendelen (speedpedelec, e-bike, coole stadsfiets,…).
  • Een trein + deelstep abonnement, een must voor een Brusselse pendelaar.
  • Een gedeelde NMBS railpass aan het onthaal om te delen met collega’s,….

 Advies 2: Digitaliseren, Digitaliseren, Digitaliseren, ook op vlak van mobiliteit

Een van de zaken die duidelijk zijn geworden door het coronavirus, zijn de voordelen van telewerk en glijdende uren. En, als we de meest recente nieuwsberichten mogen geloven, zal telewerk in de toekomst belangrijk blijven. Talrijke apps en tools, zoals Zoom en Google Hangout, zorgden ervoor dat we met z’n allen de digitalisering gingen omarmen. Maar hoe zorg je ook na corona voor dat alles digitaal en flexibel ter beschikking is, zodat iedereen steeds aan het werk kan ‘no matter what’?

Vanuit o2o hebben we ons van bij het begin digitaal georganiseerd. Niet alleen intern, maar ook bij onze producten, trekken we steeds de digitale kaart. Dit betekent dat alle o2o klanten ook in tijden van corona ongestoord fietsleasing kunnen aanbieden aan hun werknemers. Meer zelfs, nu de fiets enorm geliefd is, kunnen ook nieuwe klanten snel van start gaan met het aanbieden van leasefietsen aan medewerkers. 

Toegegeven, een moderne loonadministratie kan complex zijn. Maar een geautomatiseerd digitaal platform zoals dat van o2o, zorgt ervoor dat je als onderneming de volledige fietsvloot, loonruil en alle orders kan opvolgen. 24/7, ook in moeilijke omstandigheden.

Advies 3: Positiviteit is aanstekelijk

Heel wat bedrijven posten op sociale media over hoe het contact met medewerkers wordt onderhouden tijdens corona. Er worden gezamenlijke e-peritieven georganiseerd op vrijdag, bootcamps gegeven over de middag en thuiswerk tips worden à volonté gedeeld.  Ook na corona loont het de moeite om te blijven communiceren over jouw inspanningen als bedrijf voor haar medewerkers.

Lanceer je een nieuw mobiliteitsbeleid? Pendelen heel wat medewerkers met hun nieuwe leasefiets naar het werk? Schakelen jullie over op elektrische bedrijfswagen? Intern wordt alles vaak goed gecommuniceerd, stel het ook eens extern in de kijker! Het werkt aanstekelijk voor anderen. Het zal je helpen ‘to recruit, retain en reward’ talentrijke medewerkers en wie weet zelfs nieuwe klanten aantrekken. 

En nu?

We hebben dus zelf in handen hoe we verder onze mobiliteitskeuzes post corona zullen maken. Investeren in multimodaliteit, digitaliseren op alle vlakken én hiermee uitpakken, het kan je als future-proof bedrijf alleen maar sterker maken. Laat ons allen de vruchten plukken van deze bizarre tijden. o2o geeft alvast de aanzet om het multimodale puzzelstukje van fietsleasing op vlak van loonruil, opstart en beheer digitaal mogelijk te maken.

 

Wil je te weten komen hoe fietsleasing voor jouw bedrijf een oplossing kan zijn voor de vele medewerkers die het post corona beter willen aanpakken? En hoe jou dit als future-proof bedrijf nog sterker op de markt maakt HR en sales gewijs? Schrijf je in voor het o2o webinar op vrijdag 15 mei 2020 om 11u30.

Vond je dit artikel interessant?

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.

Terug naar fietsnieuws

Ben je op zoek naar een fietsleasingpartner die je zorgen wegneemt, een duidelijk fietsbeleid uitwerkt en een vlekkeloze fietsleasingservice voorziet voor je werknemers?