fbpx

Brussel, een maand na zone 30
27.01.2021

Terug naar fietsnieuws

In de categorie ‘goede voornemens’, viel er ons toch één heel uitzonderlijk voornemen op, dat van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vanaf 1 januari ’21 werd het Brussels Gewest namelijk volledig zone 30. Dit klinkt als een walhalla voor de fietsfanaat. En dan staat o2o op de eerste rij om dit te bekijken! Ondertussen zijn we bijna een maand verder. Tijd voor een evaluatie, u aangeboden door o2o.

Geschreven door

Fred Libert

Fred is copywriter, gedreven door taal én fiets. Laat dat nu net ideaal zijn, als digital content creator van o2o.

Leestijd: 4 min

Zone 30 voor minder gevaar

Brussel is een drukke stad, waar tot voor kort de auto koning was, de voetganger vaak schrik had, en de fietser zonder kleerscheuren probeerde thuis te raken. Elk jaar sterven zo’n 50 mensen in Brussel door het verkeer. Een denkoefening hieromtrent, leidde tot de keuze om van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest een zone 30 te maken. Deze maximumsnelheid geldt voor alle vervoersmiddelen, dus ook fietsen en speed pedelecs.

30 km/u in plaats van 50 km/u kan een groot effect hebben. Onderzoek vertelt ons dat bij voetgangers, het risico op overlijden bij een aanrijding aan 50 km/u, 5 keer hoger ligt dan bij 30 km/u. Maar ook als bestuurder van de auto, wordt het veiliger. Het risico om als bestuurder of passagier zwaargewond te raken of te overlijden bedraagt 45% bij een schok tegen 50 km/u, en slechts 15% bij 30km/u.* Deze cijfers zijn duidelijk. 

Daarnaast mag er gerust ook op gefocust worden dat een verlaging naar 30 km/u ook minder lawaai en fijn stof met zich mee zou brengen. En laat dat nu net zaken zijn die heel welkom zijn in Brussel.

Wat met files?

Velen denken dat wanneer iedereen trager rijdt, er ook meer files zijn. Dit blijkt niet te kloppen. “Studies tonen aan dat het verkeer even vlot doorstroomt in een zone 30 als een zone 50”, vertelt Brussel Mobiliteit. “De gemeente Schaarbeek hield tijdens de aanleg van haar zone 30 in september 2018 vergelijkende tests. Daar had de zone 30 geen negatief effect op de reistijd. In een stedelijke omgeving is de gemiddelde snelheid over het algemeen al 30 kilometer per uur. De reistijd wordt vooral verlengd door de verzadiging van kruispunten en de zoektocht naar een parkeerplek.”(zie artikel De Morgen)* 

Daarnaast is het belangrijk te weten dat het om 85% van de wegen gaat, die nu zone 30 zijn. Op enkele grote assen blijft de maximumsnelheid 50 of 70 km/u. 

Covid-19 helpt de fiets op

We mogen niet vergeten dat Covid-19 in 2020 sowieso al zorgde voor een vermindering van het autoverkeer. In Brussel zagen ze dat er ruim 60% meer fietsritten waren.* Een ander element, dat gunstig zou zijn voor het aantal fietsverplaatsingen, is het feit dat er in Brussel ook veel nieuwe fietspaden worden aangelegd en ook autobanen werden verkleind/geschrapt ten voordele van de fiets. Initiatieven zoals fietsstraten (bvb Louisalaan) zorgen ervoor dat de zwakkere weggebruiker op plekken met te beperkte ruimtes centraal komt te staan, de fietser bepaalt het tempo. Fietsen voelde misschien nog niet veilig in onze hoofdstad, maar daar wordt aan gewerkt.

Er is dus een duidelijke trend. Iedereen springt vaker de fiets op. En deze trend, zouden ze in Brussel graag verderzetten. Daar moet de zone 30 aan bijdragen. 

Status Quo na de eerste maand

Na die eerste maand zone 30, wilden wij graag weten hoe deze maatregel door fietsers onthaald wordt. Is de evolutie positief, of zijn er nog een aantal werkpunten? We vroegen het aan een vijftal Brusselaars.

Ik merk een groot verschil, nu de auto’s amper sneller rijden dan ik. Het verkeer vlot beter, vloeit in elkaar. Door de lagere snelheid van de auto’s, heb ik meer tijd om te reageren. Omdat groepssporten veelal nog niet mogen vanwege de coronamaatregelen, spring ik vaak de fiets op. Het is een soort ‘free fitness’.– Stefan, Brusselaar.

 

Auto’s rijden aanzienlijk trager tegenover vroeger. Vooral op drukke punten in het centrum is dit merkbaar. Je hebt er als fietser of voetganger meer vrijheid om zonder zorgen over te steken. – Thomas, Brusselaar

 

Ik vind het fietsen wel wat chiller, want door de zone 30 maak ik me niet druk als ze achter mij zitten. Ze mogen toch niet sneller ! – Nele, Brusselaar

Deze getuigenissen zijn voorzichtig positief over de nieuwe maatregel. Dat het idee van een algemene zone 30 zou bijdragen aan een beter Brussel voor fietsers en wandelaars, staat voor iedereen buiten kijf. Er moet wel ook blijvend geïnvesteerd worden in goede infrastructuur.

Een algemene zone 30 zal er sowieso toe bijdragen dat voetgangers en fietsers hier meer gewicht krijgen in het verkeer. Al moet er blijvend ingezet worden op investeringen in infrastructuur. Het is nog wat vroeg om uitspraken te doen over de impact van de zone 30, ook omdat er minder auto’s zijn door de corona-maatregelen, maar de filosofie achter het idee vind ik wel de juiste voor Brussel. – Ken, Brusselaar

 

Er is sowieso een beter klimaat voor de fietsers. De laatste maanden worden er ook meer investeringen gedaan in fietspaden. – Laurens, Brusselaar.

Het blijkt wel dat de regel van de zone 30 na een maand er misschien nog niet bij iedereen in zit. Een campagne, vanuit de stad Brussel, zou misschien geen slecht idee zijn.

Ik heb nog niet op elke plek het gevoel dat het zone 30 is, omdat ze zich vaak nog niet aan de regel houden, vrees ik. – Laurens, Brusselaar

Een nieuwe evaluatie, over enkele maanden, zal zéker geen kwaad kunnen. Iedereen gelooft in het positieve verhaal van de zone 30, maar hier en daar zijn er nog wat werkpunten.

Toekomst van de zone 30

Het is duidelijk dat de automobilisten zich aan het aanpassen zijn aan de zone 30. De cijfers van de zes aanwezige trajectcontroles tonen de politie dat 97% van de automobilisten zich aan de aangepaste snelheid houdt. Toch kan het natuurlijk nog steeds wat beter. 

Naast de trajectcontroles zijn er ook nog zo’n 90 vaste radars die de snelheid controleren. “In de loop van de volgende twee jaar moeten er daar nog 60 vaste radars bijkomen”, zegt Elke Van den Brandt, minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid (Groen) aan VRT. We gaan blijven investeren in het motiveren van mensen om de zone 30-regels op te volgen. Want inderdaad, misschien ben je hierdoor nu één of twee minuten langer onderweg. Maar het is zo belangrijk voor de veiligheid dat we niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Daarom dat we naast sensibiliseren en het aanpassen van de verkeersinfrastructuur, ook extra inzetten op handhaving. Ik heb liever dat we geen boetes moeten uitschrijven, maar het hoort er bij als de regels overtreden worden.”*

Het o2o team zal dit op de voet blijven volgen en hierover berichten aan jullie.

* Bronnen: ‘Brussel wordt zone 30’ (De Morgen), Brussel Stad 30 (Brussel Mobiliteit), 60 procent meer fietsers in 2020 (Bruzz), twee weken zone 30 in stad Brussel (De Morgen)
Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar