fbpx

Bedrijfswagens weer wat duurder
06.01.2021

Terug naar fietsnieuws

Werknemers die met een bedrijfswagen rijden, zien hun voordeel van alle aard in 2021 opnieuw toenemen. De WLTP-test kan het fiscale prijskaartje nog verder de hoogte injagen.

Leestijd: 3 min

Bedrijfswagens worden weer wat duurder

Beschikt u over een bedrijfswagen die u ook voor privéverplaatsingen mag gebruiken? Dan weet u ongetwijfeld dat daar een fictief voordeel aan verbonden is waarop u belasting moet betalen. Voor de berekening van dat ‘voordeel van alle aard’ (VAA) zijn drie parameters belangrijk: de cataloguswaarde, de ouderdom en de CO2-coëfficiënt van uw wagen. Omdat de CO2-coëfficiënten opnieuw toenemen in 2021, zal het VAA voor de meeste bedrijfswagens stijgen dit jaar.

Jaartje ouder, waarde ­lager

‘Voor de berekening van de CO2-coëfficiënt wordt de uitstoot van nieuw ingeschreven wagens als referentie genomen’, legt Veerle Michiels van SD Worx uit. ‘Hoe groter het verschil tussen de uitstoot van uw eigen wagen en de referentie-uitstoot van nieuw ingeschreven voertuigen, hoe hoger de CO2-coëfficiënt. In de afgelopen periode daalde de referentie-uitstoot van nieuwe auto’s fors, waardoor de kloof met het bestaande wagenpark is toegenomen. Dat leidt tot fors hogere CO2-coëfficiënten in 2021. Die stijging wordt voor het bestaande wagenpark voor een stuk getemperd door een daling van de cataloguswaarde. Telkens als een auto een jaartje ouder wordt, daalt de cataloguswaarde immers met 6%. Dat heeft een neerwaarts effect op het VAA.’

o2o fietsleasing

Benieuwd of jouw medewerkers openstaan voor een duurzaam alternatief? Gebruik de bevragingstool!

Milieuvriendelijke wagens meest getroffen

Raar maar waar: bedrijfsauto’s met een hoge CO2-uitstoot zien hun belastbaar privévoordeel het minst stijgen dit jaar. Neem bijvoorbeeld een Volvo XC60, met een uitstoot van 144 gram/km (cataloguswaarde 57.850 euro). Voor dit voertuig zal het VAA dit jaar nagenoeg gelijk blijven (+ 4 euro), terwijl het VAA van een milieuvriendelijke Audi A4 met een uitstoot van 109 gr/km (cataloguswaarde 38.580 euro) met 72 euro omhooggaat (op jaarbasis). Bij benzinewagens is de toename nog sterker. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een BMW X1 met een uitstoot van 128 gr/km (cataloguswaarde 38.620 euro), stijgt het VAA dit jaar met 137 euro, of zo’n 11 euro per maand.

Elektrische wagens en ­hybrides blijven duur

Ook bij aankoop of leasing van een nieuwe wagen zijn de meest milieuvriendelijke voertuigen niet altijd in het voordeel. Michiels: ‘Auto’s met een lage cataloguswaarde en een beperkte CO2-uitstoot botsen bij de berekening van het VAA tegen de minimumgrens van 1.370 euro. Voor goedkope modellen heeft het op puur fiscaal vlak geen zin meer om verder te besparen op CO2-uitstoot. Bovendien zijn elektrische auto’s, die helemaal geen CO2  uitstoten, fiscaal gezien nog altijd zeer prijzig door hun hoge cataloguswaarde. Dat geldt ook voor de échte (plug-in) hybrides, die een zeer lage CO2-uitstoot hebben.’

CO2-coëfficiënt kan niet meer dalen

De voorbije jaren zorgde een lichte toename van de CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens voor een daling van de CO2-coëfficiënten. Daardoor ging het belastbaar VAA van het bestaande bedrijfswagenpark in 2019 en 2020 lichtjes omlaag. Daar wordt vanaf dit jaar paal en perk aan gesteld. Door een nieuwe wet worden de referentie-uitstoten voortaan bevroren. Als de referentie-uitstoot stijgt, wordt er afgetopt op de waarde van het vorige jaar zodat de CO2-coëfficiënten niet meer kunnen dalen.

‘Voor goedkope modellen heeft het op puur fiscaal vlak geen zin meer om verder te besparen op CO2-uitstoot’
Veerle Michiels (SD Worx)

WLTP: nieuwe CO2-test

Ook de verdere omschakeling naar een strengere CO2-test kan er binnenkort toe leiden dat er fors hogere VAA’s op de loonbrief zullen verschijnen. ‘De CO2-uitstoot van een wagen kan op verschillende manieren gemeten worden’, zegt Veerle Michiels. ‘Vroeger was de NEDC-test de standaard, maar sinds 2017 is er een overgang bezig naar de WLTP-waarden, die naar schatting zo’n 20% hoger liggen. Sinds 2018 is WLTP de norm en vanaf dit jaar zijn autoconstructeurs bovendien niet meer verplicht de WLTP-waarde om te rekenen naar de (voordeliger) NEDC 2.0-waarde. Het is dus niet ondenkbaar dat steeds meer wagens ingeschreven zullen worden met alleen een WLTP-waarde op het gelijkvormigheidsattest. In dat geval is de werkgever wel verplicht om de WLTP-waarde te gebruiken voor de berekening van het VAA, waardoor de VAA’s naar schatting met zo’n 20% zullen toenemen.’

Wordt WLTP verplicht?

Zolang beide waarden vermeld zijn, hebben werkgevers volgens de huidige wetgeving de keuze. Voor het bestaande wagenpark mogen ze dus nog altijd de oude NEDC 2.0-waarden hanteren. Maar de vraag is hoelang de overheid dit nog zal tolereren.

‘Het is niet uitgesloten dat de regering de regels vroeg of laat zal aanpassen’, zegt Veerle Michiels. ‘Als WLTP verplicht wordt, kan dat het fiscale prijskaartje van bedrijfswagens fors de hoogte injagen. Dat zou niet alleen gevolgen hebben voor het VAA waarop de werknemer wordt belast, maar ook voor de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten voor de werkgever.’

Multimobiliteit als go-to voor de toekomst?

Het gebruik van de auto komt duidelijk steeds meer onder druk te staan. Heel wat bedrijven gaan hier mee aan de slag en kiezen voor multimobiliteit. Voorbeelden zijn de fietsvergoeding, het aanbieden van gratis openbaar vervoer, het aanstellen van een mobiliteitscoördinator, noem maar op. En wat blijkt? Dit alles kan leiden tot een positieve impact op de organisatie van de werktijden en het beleid van jouw werkgever.

De vraag kan ook zijn of er niet meer bedrijfswagens zijn dan eigenlijk nodig. Vele werknemers willen hun wagen (deels) inruilen voor iets anders. Fietsleasing kan een antwoord bieden op die wens.

Meer info: Artikel van Frida Deceunynck, verschenen op zaterdag 2 januari 2021 in De Standaard

 

Lang leve multimobiliteit! Combineer eens een leasefiets met een bedrijfswagen.

Lees meer
Terug naar fietsnieuws

Contacteer ons

koffie, thee of isotone sportdrank staan voor je klaar