Terug naar fietsnieuws
Leestijd: 5 min

Hoe haal ik het maximum uit de batterij van mijn e-bike?

Merk je dat de batterij van je e-bike de laatste tijd steeds sneller leegloopt? Of wil je voorkomen dat dat gebeurt? You’ve come to the right place! Want in deze blog geven we je samen met expert Ivo van de Laarschot van Twindis zes tips om het maximum uit je batterij te halen. Van slimme oplaadtrucs tot geavanceerde rijtechnieken: we vertellen je alles wat je nodig hebt om je e-bike ervaring naar ongekende hoogtes te tillen.

 

6 tips om de batterij van je e-bike een langer leven te geven

De accu van je fiets is iets om zuinig op te zijn, het liefst wil je dat die geen capaciteit verliest. Helaas, naarmate de tijd verstrijkt, gaat je actieradius erop achteruit. Maar geen nood! Met deze tips van Ivo van de Laarschot van Twindis beperk je het capaciteitsverlies en zal je batterij langer meegaan.  

1. Vermijd extreme hitte of koude

Je fietsbatterij houdt niet van extreme temperaturen, zoals hitte of koude. “De beste temperaturen voor een fietsaccu liggen tussen de 10 en 25 graden Celsius. Bij lagere temperaturen zal een accu sneller leeg raken. Bij temperaturen boven de 25 graden kunnen de accucellen dan weer te heet worden, waardoor deze sneller slijten”, aldus Ivo. 

Stal je je fiets in de zomer of winter buiten? Of in een niet-geïsoleerde garage? Neem dan zeker je batterij mee naar binnen en vermijd zo onnodig energieverlies of schade. Kom je net terug van een fietstochtje tijdens een hittegolf of een ijskoude winterdag? Laat de accu dan even op kamertemperatuur komen voordat je start met opladen.

2. Ook je batterij houdt niet van de regen

Net zoals veel fietsers niet tuk zijn op een flinke regenbui, is jouw fietsbatterij dat ook niet. Een fietstochtje in de regen kan zeker geen kwaad, je accu is wel spatwaterdicht. Maar je fiets buiten laten staan op dagen dat het veel regent? Da’s niet zo’n goed idee volgens Ivo: “Als je je fiets ergens neerzet waar geen dak of beschutting is, neem je je accu best mee naar binnen.”

Is de accu toch nat geworden? Dan heeft Ivo nog wat goede raad: “Het kan zijn dat je batterij niet meer werkt en dan is voorzichtigheid geboden. Laat de batterij daarom eerst goed drogen vooraleer je de lader aansluit, tenminste, als je kortsluiting wil voorkomen.”

Wil jij het beste voor je leasefiets?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en ontvang vier keer per jaar praktische fietstips, spannende fietsverhalen, fietsinspiratie en nog zoveel meer! Don’t miss out!

Ik schrijf me in

3. Geef je batterij aandacht, ook als je je fiets niet gebruikt

Zijn die regenachtige herfstmaanden en ijskoude wintermaanden momenten waarop je je fiets niet vaak gebruikt? Dan geef je je batterij toch best wat aandacht. Als je je fiets wegzet voor de ‘winterslaap’, zorg dan dat de batterij opgeladen is. Idealiter heeft je batterij minimaal 40% spanning op het moment dat je je fiets opbergt én check je regelmatig of de accu nog voldoende geladen is.

Waarom dat zo is?  “Een lege accu die voor langere tijd niet gebruikt wordt, kan diep ontladen raken. Bij diepontlading komt de energie in de cellen onder een kritisch niveau, waardoor ze geen nieuwe energie meer kunnen opnemen. Dat heeft verregaande gevolgen voor de capaciteit van je batterij. Het kan er zelfs voor zorgen dat je batterij onbruikbaar wordt,” verduidelijkt Ivo.

Als je je fiets wel regelmatig gebruikt, is er dus helemaal geen probleem om je accu te laten leeglopen. Dan hoef je je geen zorgen te maken om diepontlading. Het is pas wanneer je je fiets en batterij gedurende langere tijd niet gebruikt, dat je er best voor zorgt dat je accu voldoende geladen is.

4. Gebruik de juiste oplader 

Net zoals er voor ieder potje een deksel bestaat, is er ook voor elke fiets de juiste oplader. De laadaansluiting van een fietsaccu is op bijna alle accu’s anders en ook de voltages om op te laden zijn verschillend van batterij tot batterij. 

Als je je eigen oplader niet bij je hebt, of je batterij is stuk en je bent op zoek naar een nieuwe, check dan steeds het voltage én de aansluiting (en het aantal pinnen). Niet zeker welke lader je nodig hebt? Dan adviseren wij om raad te vragen aan een dealer of expert. 

“Een oplader met een te hoog voltage kan leiden tot een overspanning van je accu. De meeste batterijen zijn hiertegen beveiligd, maar als je accu op de een of andere manier al instabiel is, kan zo’n te hoog voltage alsnog overspanning veroorzaken. Dat kan de werking van je accu negatief beïnvloeden of ervoor zorgen dat deze kapot gaat. In de ergste gevallen ontstaat er zelfs een risico op brand,” legt Ivo uit.

5. Beperk de oplaadtijd

Is je batterij opgeladen? Haal deze dan uit de lader. Je batterij langer laden dan nodig heeft namelijk een negatief effect op de levensduur van je batterij. Je kan je batterij ook beter niet een hele nacht onbewaakt laten opladen.

“Als je je batterij te lang aan de lader laat, kan dat zorgen voor slijtage van de cellen in je batterij. Ook in verband met brandgevaar is het af te raden om je accu onbeheerd te laten opladen. Tijdens het laden worden de cellen namelijk warm, waardoor ze in brand kunnen vliegen,” aldus Ivo.

Meer tips zoals deze?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en ontvang vier keer per jaar onze razendinteressante nieuwsbrief vol praktische tips, fietsweetjes, inspiratie en nieuwtjes!

Ik schrijf me in

6. Update je batterij

Zorg ervoor dat de firmware en software van je e-bike up-to-date zijn. Fabrikanten brengen regelmatig updates uit die de efficiëntie van je batterij aanzienlijk verbeteren. Zeker bij merken als Bosch, Shimano, BMZ en andere merken is dit zo. Is je fietsbatterij van een merk uit de lagere prijsklasse, dan zullen er minder vaak updates zijn.

Met deze tips zorg je ervoor dat je batterij lang meegaat, en da’s goed, want zo voorkom je dat je een dure aankoop moet doen voor een nieuwe batterij. Vond je deze tips interessant? Check dan zeker ook onze tips over veilig te fietsen door weer en winter!

Hoeveel kilometer kan je met één acculading rijden? Dat ontdek je hieronder!

Hoe lang kan ik doen met één batterijlading?

De actieradius van een e-bike is heel simpel gezegd het aantal kilometer dat je al fietsend kan afleggen met één acculading. Meestal ligt dat tussen de 40 en 120 kilometer. Hoeveel dat precies is, hangt af van een aantal factoren.

Zo bepaalt de batterijcapaciteit (Wh) hoe lang je met één lading kan doen. Hoe groter de capaciteit, hoe langer je met één lading zal rijden. Maar ook het type terrein maakt een verschil: op een hobbelig parcours raakt je batterij sneller leeg dan op een vlakke straat.

Neem je veel mee? Met een zwaardere lading moet je motor meer inspanning leveren, waardoor je batterij sneller leegloopt. Dat geldt trouwens ook wanneer er veel weerstand is, zoals bij een bandenspanning die te laag is, de staat van je ketting en versnellingen die niet optimaal zijn, of als er veel tegenwind is.

Je fiets in topconditie houden? Lees dan zeker onze blog: ‘Hoe vaak moet mijn leasefiets op onderhoud’. 

Als laatste bepalen ook de instellingen van je boordcomputer hoelang je met één lading van je accu doet. Wie voortdurend op ‘turbo’ rijdt, zal minder lang met een batterijlading kunnen doen dan wie op ‘eco’ fietst.

Zo, nu ben je gewapend met heel wat tips om de meeste kilometers uit je batterij te halen en je e-bike te transformeren tot een ware marathonloper. Geniet van elk fietsavontuur en ga steeds #wijsopweg!

Blijf op de hoogte

Vaker fietstips, fietsnieuwtjes, fietsverhalen en zoveel meer ontvangen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang vier keer per jaar praktische tips, leuke weetjes en spannende wedstrijden in je mailbox!

Ik schrijf mij nu in voor de nieuwsbrief

Vond je dit artikel interessant?

retorische vraag

Wie weet heeft jouw netwerk er ook wat aan! Deel dit artikel en inspireer anderen met handige tips en advies rond duurzame mobiliteit.